Ble rasende på denne reklamen

Av

– Noe av det frekkeste jeg har sett.

 *** Local Caption *** Denne reklamen fikk Line Sivertsen til å reagere.

*** Local Caption *** Denne reklamen fikk Line Sivertsen til å reagere. (Foto: )

DEL

[Nordlys]  Line Sivertsen fra Harstad ble slett ikke blid da hun så denne reklamen for roser utenfor en av Rema 1000 sine butikker.

På reklameplakaten sto det:

«Det eneste som er forskjellig når du kjøper roser på Rema 1000, er prisen».

- Merkelig

- Dette blir en svært merkelig setning, for det er jo helt klart at det er forskjeller, sier Line Sivertsen til Nordlys.

Han har jobbet med blomsterdekorering i 20 år, og driver egen forretning. Hun mener Rema 1000 undergraver deres yrke med denne reklamen.

- En blomsterdekoratør har fire års utdanning. Det gir oss selvsagt et faglig innblikk, og vi går hver dag til jobb for å gjøre vårt ytterst for at blomstene skal ha så god kvalitet som mulig.

Hun forteller at de har direkte kontakt med forhandlere i Nederland og Norge, og følger nøye med på at frakten går etter planen, slik at ikke blomstene skal bli skadet.

- Det er også flere forskjeller når blomsten kommer inn i butikken. Vi har utdannelse på hvordan de best kan stelles. Det handler blant annet om å ta vekk det stygge, snitte dem riktig, og legge blomster til kjøling, slik at de ikke står i butikken hele dagen.

- Store forskjeller

Hun reagerer også på at dagligvarebutikker selger blomstene til en billigere pris enn i fagbutikkene, og samtidig reklamerer for at det ikke er forskjell på blomstene.

- Dette er ikke sant. Det er stor forskjell på blomstene i dagligvarebutikker og de du kjøper hos en fagforhandler.

Sivertsen er ikke den eneste som har reagert på reklamen. På Rema 1000 sin Facebook-side er det flere som har delt bildet av reklamen og stilt spørsmål til dagligvarekjeden om hvorfor de velger å si at det ikke er noe forskjell på blomstene.

En skriver: «Hvordan kan dere mene at dette er riktig? Har dere egen blomsteravdeling med faglærte dekoratører?»

- Kundene bestemmer

Stig Eriksson, kategorisjef for frukt, grønt og blomster i Rema 1000, forteller at kjeden gjør store innkjøp og har en effektiv distribusjon. Han mener at de derfor har mulighet til å levere kvalitetsroser til markedets laveste priser.

- Rema 1000 selger dagligvarer av høy kvalitet til en lav pris. Våre kunder setter pris på at de også kan handle friske roser med lang holdbarhet når de handler inn dagligvarer til middagen. Ikke bare sparer kundene penger, det skaper kanskje også litt ekstra hverdagsromantikk i de norske hjem, skriver han i en epost til Nordlys

Han skriver videre:

«Det er forståelig at blomsterforhandlere ikke liker at vi kan selge kvalitetsroser til lavere pris enn dem, men konkurranse er ofte det som skaper et bedre tilbud for kundene.»

Eriksson skriver at til slutt vil det være opp til kundene:

- Kundene har valget og bestemmer selv hvor de ønsker å handle blomster. (ANB)

Artikkeltags