Dårlig stemning hos norske forbrukere

Av

Vi er flere pessimister enn under finanskrisen.

Stemningen blant norske forbrukere er på et rekordlavt nivå, viser forbrukertillitsindeksen (CCI) fra Opinion.

Stemningen blant norske forbrukere er på et rekordlavt nivå, viser forbrukertillitsindeksen (CCI) fra Opinion. (Foto: )

DEL

[Nettavisen]  Stemningen blant norske forbrukere er på et rekordlavt nivå, med svekket tillit til landets økonomi og arbeidsmarkedet.

Forbrukertillitsindeksen (CCI) fra Opinion falt i oktober til historisk lave minus 9,4 poeng og har nå vært negativ i 13 måneder på rad.

Skillet mellom optimisme og pessimisme går ved nullpunktet.

Nivået er det laveste siden målingene startet i 2007 og fremdeles under bunnen i finanskrisen i 2008.

Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion, sier det spesielt er tilliten til landets økonomi som trekker ned.

- Norske forbrukere tror i stadig større grad at den økonomiske situasjonen for Norge om 12 måneder vil være dårligere. Det er en klar overvekt som tror at situasjonen vil være dårligere enn uendret eller bedre. Ikke siden målingene i denne tidsserien ble startet i 2007 har indeksen knyttet til forbrukernes forventninger til landets økonomi vært lavere, sier Høidahl.

Tilliten til arbeidsmarkedet er betydelig svekket det siste året i takt med at rapporter fra Nav og Statistisk Sentralbyrå har vist høyere ledighet, påpeker Høidahl.

- Vi må tilbake til mars 2009 for å finne en måling som viser at det er flere som tror arbeidsledigheten vil være høyere om 12 måneder. (ANB)

Artikkeltags