Du trenger denne hvis du jobber om natta

Av

7 av 10 nattarbeidere mangler D-vitamin.

Når høsten kommer, kan alle trygt spe på med ekstra D-vitamin daglig, ifølge bedriftslege Ina Christoffersen.

Når høsten kommer, kan alle trygt spe på med ekstra D-vitamin daglig, ifølge bedriftslege Ina Christoffersen. (Foto: )

DEL

ISS har sjekket litt over hundre av sine renholdere som jobber kvelds- og nattskift. Blodprøvene viser at hele 70 prosent lider av D-vitaminmangel i større eller mindre grad.

– Dette er en større andel enn vi hadde sett for oss på forhånd og betydelig høyere enn i befolkningen ellers. I snitt er det ca 3 av 10 som har for lite D-vitamin, sier bedriftslege Ina Christoffersen i Unicare.

Vitaminet har som en av sine viktigste funksjoner å sikre nok opptak av kalsium fra tarmen. Nok tilførsel av D-vitaminer fra barndommen av er viktig for å unngå beinskjørhet senere i livet.  

– For lite D-vitamin kan gi ulike utslag på allmenntilstanden, som depresjon, slapphet og muskelsmerter. Over tid kan det gi alvorlige muskel- og skjelettplager. Vi tror også at det er en sammenheng mellom for lite D-vitamin og utvikling av hjerte- og karsykdommer, sier Christoffersen til det oppdragsinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Vitamin D er det eneste vitaminet som alle kan anbefales å ta kosttilskuddtilførsel av hver dag, spesielt i vinterhalvåret. Men noen trenger det mer enn andre.

– Vi har ansatte fra 120 forskjellige nasjoner. Personer med mørk hudfarge trenger mye mer sollys for å produsere vitamin D i huden sammenlignet med personer med lys hud, sier HMS-leder Beate Furulund i ISS.

Vitamin D-mangel er et ukjent fenomen i land med mye sol året rundt.  

– Slik er det ikke i Norge. Kvelds- og nattarbeid reduserer i tillegg tilgangen på sol. Maten man spiser nattestid er også ofte for lite variert, påpeker hun.

Nå vil bedriften med 9.500 ansatte i Norge informere om behovet for å få i seg nok vitamin D.

– Vi utfører jevnlige helsekontroller av våre ansatte som jobber natt og kveld. I første omgang lager vi informasjonsbrosjyrer. Vi vurderer også å dele ut vitamintilskudd på arbeidsplassene. For en bedrift med ansatte fra over 100 nasjoner i staben, er informasjon en viktig jobb, sier Furulund.

Frukt og grønnsaker inneholder ikke vitamin D. Det gjør derimot fiskerogn, lever og fet fisk, som laks, ørret, sild og makrell. Makrell i tomat som pålegg er en god kilde.

– Den viktigste måten å få nok tilskudd på i vinterhalvåret er imidlertid kosttilskudd som tran, trankapsler og tabletter. Det er vanskeligere å spise seg opp på akseptabelt nivå gjennom mat enn effekten du får av en skje tran eller fem-ti minutter sol på hender og ansikt daglig, forklarer bedriftslege Ina Christoffersen. (ANB)

Artikkeltags