Gidder ikke søke om refusjon

Av

8.500 passasjerer fikk i snitt en drøy hundrelapp hver i erstatning fra NSB.

Rundt 8.500 passasjerer fikk i snitt en drøy hundrelapp hver etter å ha søkt NSB om erstatning etter forsinkelser i fjor.

Rundt 8.500 passasjerer fikk i snitt en drøy hundrelapp hver etter å ha søkt NSB om erstatning etter forsinkelser i fjor. (Foto: )

DEL

Selskapet tror mange ikke «gidder» å søke.

Til sammen betalte NSB så vidt over en million i erstatning for forsinkelser i 2014. På tre år er det blitt betalt ut fire millioner, noe som ikke akkurat truer selskapets økonomi, skriver VG.

-  Det er nok slik at det er mange som ikke «gidder» å benytte seg av retten sin, nettopp fordi det ofte er små beløp det er snakk om, mener leder Rune Reitan i NSB Servicesenter. Han mener de små beløpene også viser at reisene i utgangspunktet er ganske billige.

Pendlerleder Jan Riddervold synes på sin side at beløpene er uforskammet lave. Han tror grunnen til at såpass få søker om refusjon er at ordningen er tungvint og at NSB ikke opplyser godt nok om den.

- Man kan sitte på et tog som er en halv time forsinket uten at noen opplyser om at man da faktisk har krav på betydelig refusjon, sier Riddervold, som pendler selv og er leder i både er leder i Norsk Pendlerallianse og Mjøsen pendlerforening.

Reitan er uenig i begge ankepunktene og minner om at transportvilkårene er tilgjengelige både på NSBs nettsider og på stasjonene. (ANB-NTB)

Artikkeltags