– Kunden er taperen

Vinmonopolet-sjef er kritisk til forslag om salg av sterkøl i butikk.

Venstre foreslår å flytte salget av sterkøl fra Vinmonopolet til vanlige butikker.

Venstre foreslår å flytte salget av sterkøl fra Vinmonopolet til vanlige butikker. (Foto: )

DEL

– Sterkøl i butikk er uheldig for forbrukerne, bryggeriene og Vinmonopolet, sier administrerende direktør Kai Henriksen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

740 produkter

Vinmonopolet-sjefen er ikke nådig etter at Venstre foreslår å tillate salg av øl med en alkoholstyrke på 7 prosent i butikker. I dag er grensen 4,7 prosent.

– Et slikt forslag vil omfatte alle produkter med en alkoholstyrke på 7 prosent eller lavere. Vi kan ikke skille mellom produktgrupper. Det vil aldri EU godta. Butikkene er imidlertid ikke i stand til å overta 740 produkter, mener Henriksen.

De 740 produktene som Vinmonopolet-sjefen refererer til, utgjør 5 prosent av polets varer og deles inn i tre kategorier:

● 627 ølprodukter (157 norske)

● 105 vinprodukter

● 8 brennevinsprodukter

– Hvis salget av sterkøl overføres til butikk, vil vi få færre produkter og et dårligere mangfold, påpeker Henriksen.

Økonomisk press

Henriksen får støtte fra flere hold - deriblant Høyres helsepolitiske talsperson Tone Wilhelmsen Trøen. Hun gikk ut mot forslaget kort tid etter at partikollega Arve Kambe skålte på TV for Venstres forslag.

Økningen av taxfree-kvoten har påvirket Vinmonopolets salg, og en mulig utflagging av sterkølet vil kunne sette driften av Vinmonopol-butikker i distriktene i fare.

– Hvis vi mister flere varegrupper, vil det legge ytterligere press på Vinmonopolets økonomi og legitimitet. Da har vi også mindre forutsetninger for å åpne flere distriktsbutikker, minner Kai Henriksen om.

Med støtte fra Høyre og Frp ville Venstres forslag fått flertall, men Høyre er uenig med seg selv etter at Trøen nå anbefaler partiets stortingsgruppe om å skrote forslaget.

Økt tilgjengelighet i butikk betyr også mer ungdomsfyll

Kai Henriksen, Vinmonopolet-sjef
 

Monopol

Administrerende direktør Kai Henriksen i Vinmonopolet.

Administrerende direktør Kai Henriksen i Vinmonopolet. (Foto: )

Henriksen frykter at EU på sikt vil kunne vurdere den norske ordningen med monopolsalg som utspilt.

– EU kan mene at sterkøl i butikk ikke er i tråd med Norges strenge og konsistente alkoholpolitikk. Og jo mindre monopol vi har, desto lettere er det å oppheve det, mener han.

I dag fungerer monopolordningen slik at ethvert norsk bryggeri kan gjøre sitt produkt tilgjengelig gjennom Vinmonopolets nettbutikk og levere det på 1.700 ulike steder.

– Den garantien vil ikke dagligvaren kunne gi, sier Henriksen.

Høie-nei

Helseminister Bent Høie (H) korket igjen forslaget om å flytte deler av sterkølsalget fra pol til butikk fra Stortingets talerstol mandag. Høies nei ble mottatt med glede i KrF-leiren.

– Salg av sterkøl i butikk vil svekke Vinmonopolet som vårt fremste alkoholpolitiske virkemiddel. Det er ingen god idé å flytte dette salget ut fra polet, mener Olaug Bollestad ifølge NTB.

– Jeg er glad for at helseminister Bent Høie ser det på samme måte, legger hun til. (ANB)

Artikkeltags