Nå vil vi ha dette til middag igjen

Av

Salget av kylling økte med 20 prosent da produsentene kuttet ut narasin i fôret.

Salget av kylling har økt etter at produsentene sluttet med narasin i fôret.

Salget av kylling har økt etter at produsentene sluttet med narasin i fôret. (Foto: )

DEL

Nedgangen i kyllingsalget er snudd til vekst for norske bedrifter etter at produsentene har sluttet å bruke narasin i fôret, skriver Nationen.

Etter et dramatisk fall det siste året, kan det se ut som det narasinfrie kyllingkonseptet «Kyllinggården» gir resultater. Prosjektet går ut på at kyllingene ikke får fôr som er tilsatt narasin, et stoff med antibakteriell effekt som klassifiseres som antibiotika i flere land.

Mens kyllingsalget tidligere i år gikk ned 15 prosent, har salget økt med 20 prosent etter lanseringen av Kyllinggården-produktene i Meny-butikker over hele landet i høst. For kyllingfilet alene er veksten på 23 prosent, viser dagligvarekjedens salgstall.

- Vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra forbrukerne. De var bekymret for bruk av narasin i fôret, noe som førte til at salget gikk kraftig ned, sier administrerende direktør Vegard Kjuus i Meny til Nationen.

Salgsøkningen har skjedd selv om det er forbrukerne som betaler for den økte kostnaden ved å produsere kyllingkjøtt uten bruk av narasin.

- Produksjonen er litt dyrere. Merkostnaden er ikke altfor stor, men den blir ført videre ut i produktet til forbrukere, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg i Nortura, selskapet som eier kyllingprodusenten Prior. (ANB-NTB)

Artikkeltags