Nekter å ta tyvenes mobilregning

Av

Arve Hæreide krever at Telenor punger ut.

Arve Hæreide ble frastjålet mobiltelefonen på ferie. Han nekter å betale regningen på over 22.000 kroner. Nå møter han Telenor i retten.

Arve Hæreide ble frastjålet mobiltelefonen på ferie. Han nekter å betale regningen på over 22.000 kroner. Nå møter han Telenor i retten. (Foto: )

DEL

[Bergensavisen]  I desember 2013 var Arve Hæreide og familien på ferie i Barcelona. Under et restaurantbesøk 6. desember ble mobiltelefonen hans stjålet. Han er ikke typen som sitter klistret til telefonen, og først neste morgen oppdaget han at den var vekk.

– Både min kone og datter ringte til telefonen gjentatte ganger for å sjekke om den lå i leiligheten. De fikk til svar at nummeret var tatt ut av bruk, forteller Hæreide.

Fikk sjokkregning

Han antok derfor at telefonen var stjålet, og at nummeret var blitt sperret.

Da han kom hjem fra ferie, fikk han tilsendt en regning fra Telenor. Regningen var på 22.525 kroner.

– Telenor mener jeg er ansvarlig for utgiftene frem til telefonen ble sperret, sier han.

En gjennomgang av telefonen viser at tyvene den aktuelle natten ringte en kostbar pay-telefon i Serbia.

– At Telenor vil ha meg til å betale er så urimelig at det ikke henger på greip, sier Hæreide.

Han forteller at han normalt har en månedlig telefonregning på om lag 700 kroner.

Vil ha Telenor til å betale

Telenors sikkerhetsavdeling overvåker mobilnettet hele døgnet. Deres jobb er å stoppe svindelforsøk før det medfører økonomisk tap for kundene.

Her skal unormal trafikk som kostbare samtaler til andre land fanges opp.

– De skryter av at de har en scanningsystem som fanger opp uregelmessig trafikk, slik at nummeret automatisk sperres. Systemet fungerer åpenbart ikke, da burde det slått inn for lenge siden, mener han.

Hæreide kjenner lovverket godt gjennom sitt arbeid som advokat. Han har sendt en rekke klager til telegiganten, uten å få medhold. Han vant heller ikke fram i Forliksrådet.

– Telenor bare kjører på. De er vel vant til at folk ikke gidder å klage. Men jeg lar meg ikke valse over.

Torsdag møter han Telenor i retten.

– Jeg krever at de tar regningen.

– Bruker er ansvarlig

I et svarbrev skriver Telenor:

«Det er bruker som er ansvarlig for å melde tyveri til Telenor slik at abonnementet kan stenges umiddelbart, dette er ikke gjort i dette tilfellet».

Nummeret ble stengt av Telenor dagen etter restaurantbesøket klokken 11.00. En utskrift av telefonloggen viser unormal trafikk fra klokken 01 om natten. Trolig ble telefonen stjålet kort tid i forveien.

«Trafikk fra tyveri fant sted til nummeret ble stengt må betales» hevder teleselskapet.

Telenor skriver i brevet at kunden er ansvarlig for tap som følge av misbruk av mobiltelefonen eller SIM-kortet før meldingstidspunktet. For forbrukere er ansvaret begrenset til 1.000 kroner. Hvis forbrukeren har utvist forsett eller har unnlatt å gi melding innen rimelig tid etter tap av mobiltelefonen, er ansvaret ubegrenset. Telenor er ansvarlig for all bruk av mobiletelefonen eller SIM-kortet som finner sted etter meldingstidspunktet med mindre kunden har muliggjort misbruket ved grov uaktsomhet eller forsett. BA spurte Telenors advokat Glenn Lorentzen hvorfor selskapet mener Hæreide må betale, hva han skulle gjort annerledes og om scanningsystemet virker.

– Prinsipielt kommenteres ikke en saks enkeltelementer i forkant av en rettslig behandling, sier han og viser til behandlingen i tingretten. (ANB)

Artikkeltags