Stiller krav til NSB

Forbrukerrådet aksjonerer på togstasjoner fredag morgen.

Samfunnet taper store penger på NSBs innstillinger og forsinkelser. Men få ber om å få billetter refundert.

Samfunnet taper store penger på NSBs innstillinger og forsinkelser. Men få ber om å få billetter refundert. (Foto: )

DEL

Organisasjonen stiller fredag morgen på perronger over hele jernbanenettet med et i dobbelt forstand enkelt budskap.

– Det er enkelt for kundene å overføre penger til NSB. Det må være like enkelt å betale tilbake når ikke togene går som de skal, mener direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Hvert år venter nordmenn to millioner timer på forsinkede tog, og det skal de ha kompensasjon for.

Tusenvis av timer

Hvert år er NSBs tog tusenvis av timer forsinket. Ganget opp med hvor mange nordmenn som rammes, blir det hele to millioner timer på perrongen, ifølge Forbrukerrådet.

– Det er snakk om betydelige samfunnskostnader. Det betyr at mennesker ikke kommer seg til jobb i tide, noen mister en undersøkelse på et sykehus, eller barnehagen stenger før de får hentet barnet. Det er alvorlig både for den enkelte og for samfunnet, påpeker Randi Flesland.

Randi Flesland er direktør i Forbrukerrådet.

Randi Flesland er direktør i Forbrukerrådet. (Foto: )

 

Forbrukerrådet har regnet på hva de to millioner timene folk har blitt forsinket utgjør.

Det tilsvarer for eksempel cirka 260.000 arbeidsdager, eller 1.100 årsverk. En kan også tenke seg at det blir tatt ut 10.000 ferier av fem ukers varighet. I tillegg kommer alle de kansellerte togene.

Dine rettigheter

Flesland understreker at det er desto viktigere at passasjerenes rettigheter blir ivaretatt. Det er gode ordninger for refusjon og erstatning, men prosedyren er for vanskelig.

– Jo oftere du er forsinket, jo mer tidkrevende er det å få tilbake pengene. Det er ikke sikkert det er snakk om så mange kroner hver gang, men til sammen kan det bli betydelig, påpeker Flesland, som mener det er urimelig at passasjerene må søke om å få tilbake sine egne penger.

– Vi betaler NSB for at de skal kjøre oss til et bestemt sted til en bestemt tid. Er de så forsinket at vi har krav på penger tilbake, bør vi få dem tilbake automatisk, mener Flesland.

Er toget minst 30 minutter forsinket ved ankomst, bør du sjekke om du har rett til penger eller annen reise. NSB gir for eksempel tilbake 50 prosent av billettprisen hvis du kommer 30 minutter forsinket dit du skal.

På lengre strekninger må forsinkelsen være på 60 minutter. (ANB)

Artikkeltags