Vil granske femsifrede numre

Av

Forbrukerombudet får klager fra folk som synes det er dyrt.

 *** Local Caption *** Å bruke svindyre femsifrede telefonnumre til kundeservice kan være ulovlig.

*** Local Caption *** Å bruke svindyre femsifrede telefonnumre til kundeservice kan være ulovlig. (Foto: )

DEL

Forbrukerombudet skal undersøke om det er lovlig at kunder henvises til dyre femsifrede telefonnumre når de ringer kommunen eller private næringsdrivende.

Det koster for eksempel to kroner minuttet å ringe Oslo kommune fra fasttelefon om man bruker kommunens femsifrede nummer

- Vi får henvendelser fra forbrukere som reagerer på at de syns det er dyrt. Men kundene har ikke noe valg da dette ofte er den eneste måten å komme i muntlig kontakt med næringslivet på, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til NRK.

Ifølge en ny bestemmelse har næringsdrivende ikke lov til å henvise forbrukere til et telefonnumre som belaster forbrukeren med en høyere takst enn grunntakst dersom forbrukeren skal ta kontakt i forbindelse med en inngått avtale.

- Du betaler allerede en sum for å motta en tjeneste. Når den tjenesten ikke fungerer, og du da må betale ekstra takst for å komme i kontakt med tilbyder, blir det en dobbel skjevhet, påpeker fagdirektøren.

Forbrukerombudet vil bruke tiden fram til jul til å vurdere saken. (ANB-NTB)

Artikkeltags