Her er det for liten konkurranse

Av

Finansministeren varsler tiltak.

Konkurransetilsynet mener konkurransen i drivstoffmarkedet er for svak.

Konkurransetilsynet mener konkurransen i drivstoffmarkedet er for svak. (Foto: )

DEL

Konkurransetilsynet mener bensinstasjonskjedene stilltiende koordinerer prisene ved å ha felles prisoppgang hver mandag og torsdag. Nå griper tilsynet inn.

Konkurransetilsynet har sett på drivstoffmarkedet i forbindelse med at tilsynet skulle vurdere finske St1s oppkjøp av Shells stasjoner i Norge. Tilsynet konkluderer med at konkurransen i dette markedet er for svak og at det er for få aktører på markedet.

- Bakgrunnen for dette er at de fire nasjonale drivstoffkjedene har klart å stilltiende koordinere sin atferd i markedet blant annet gjennom en felles prisoppgang hver mandag og torsdag. Konsekvensen er høyere priser for forbrukerne og høyere bruttomarginer for selskapene, sier konkurransedirektør Christine Meyer.

Tilsynet opplyser at de har informasjon om at flere selskaper har en strategi om å holde høyest mulige priser lokalt framfor å utfordre nabostasjoner ved å sette lavere priser.

- Prisoppgangen hver mandag og torsdag, og måten dette gjennomføres på, er skadelig for konkurransen. Tilsynet har ingen indikasjoner på at det foregår ulovlig samarbeid i dag, men vil invitere hvert enkelt selskap til et møte for å diskutere hvordan prisene fastsettes, sier Meyer.

Tilsynet anbefaler forbrukere å fylle bensin før de jevnlige prisoppgangene.

- Stadig flere fyller på søndag kveld og mandag morgen når prisene er lavest, og det er bra for konkurransen. Må du fylle bensin før helgen, bør du fylle før ukens andre pristopp på torsdager, sier prosjektleder Jan Petter Fedje i tilsynet.

  • Les også: Bensinprisen stuper

Finansminister Siv Jensen (Frp) sier det åpenbart er noe som ikke fungerer i konkurransen mellom bensinstasjonene.

- Det er noe som er fryktelig urimelig her. Jeg er tilhenger av konkurranse, for det gir lavere priser. Men dette markedet fungerer ikke godt nok. Da må vi gjøre noe med det. Hvilke tiltak det kan bli snakk om, får vi komme tilbake til, sier Jensen til NTB.

Uttalelsen ble gitt i et intervju tirsdag ettermiddag, altså dagen før Konkurransetilsynet kom med sin uttalelse.

Jensen fortalte tidligere i sommer at hun har kalt bensinselskapene inn på teppet. Finansministeren vil ha en forklaring på hvorfor avgiftslettelsen på bensin ikke gir seg utslag i pumpeprisen.

- Møtet holdes 19. august, og det ser jeg virkelig fram til. Selskapene har mye å svare for. Det er veldig rart at vi har to pristopper i uken. De går hånd i hånd, og det er åpenbart noe som ikke fungerer, sier Jensen.

Finske St1 har tidligere fått godkjenning fra Konkurransetilsynet til å kjøpe Shells 420 norske bensinstasjoner under forutsetning av at St1 selger sine egne 39 stasjoner i Norge.

Konkurransetilsynet opplyser at de ikke vil godta at en av de fire store kjedene overtar disse stasjonene. Tilsynet uttaler at det er viktig at den som overtar stasjonene fra St1 ikke er en del av dagens priskoordinering.

Statoil Fuel & Retail er den største aktøren i det norske drivstoffmarkedet. Pressetalsmann Knut Hansen sier til NTB at de er glad for at Konkurransetilsynet overvåker markedet og at de ikke har funnet noen lovstridig priskoordinering.

Han reagerer imidlertid på at tilsynet bare kommenterer prisoppgang, og ikke nedgang.

- Vi setter opp prisene to ganger i uka og ned tusen ganger i løpet av uka i vårt nettverk. Det oppleves litt rart at tilsynet kommer sterkere på banen nå enn på flere år når vi har fallende pumpepriser og økt lokal priskonkurranse, sier Hansen. (ANB-NTB)

Artikkeltags