Et glimt inn i framtiden

Av

På tvers av Amerika på én liter bensin.

Studentene og bilen som endte på 11. plass sammen med fadder Nina Jensen, generalsekretær i WWF Norge.

Studentene og bilen som endte på 11. plass sammen med fadder Nina Jensen, generalsekretær i WWF Norge. (Foto: )

DEL

I helgen deltok den norske studentbilen DNV GL Fuel Fighter sammen med 200 studentlag fra hele Europa i den presisjefylte konkurransen Shell Eco-Marathon. Bilen oppnådde et resultat på 483 km/kWh, og kunne ha tilbakelagt strekningen fra New York til Los Angeles på energi tilsvarende én liter bensin.

Studenter fra NTNU og Høyskolen i Sør-Trøndelag har brukt over 10.000 timer på å bygge fremtidsbilen DNV GL Fuel Fighter.

- Vi er stolte av arbeidet studentene har lagt ned i dette prosjektet, og at de har klart å lage to biler som er så energieffektive er imponerende, sier Fredrik Bentzen, Senior Consultant i DNV GL.

I konkurranse mot 51 lag tok det norske studentlaget DNV GL Fuel Fighter en 11. plass i Shell Eco-maraton i Rotterdam i helgen, der studentene kjemper om å om kjøre lengst mulig på minst mulig drivstoff. Totalt deltok 200 lag i ulike klasser i konkurransen.

- Det har vært inspirerende å få være i Rotterdam og se på de bidragene til de andre studentene. Innovasjonskraften og ingeniørkunsten vi ser i dag gir et solid håp for fremtidens bærekraftige energiløsninger, sier prosjektleder Myselie Nguyen for DNV GL Fuel Fighter-teamet.

  • Les også: Framtidens elbil

Bilen oppnådde et resultat på 483 km/kWh. Dette tilsvarer en distanse på ca. 4.350 km på én liter bensin, som altså er avstanden mellom New York City og Los Angeles. Til sammenlikning vil en vanlig bensindrevet personbil klare en distanse på 4,3 km/kWh. Med sitt futuristiske utseende og solceller på taket er bilen et glimt inn i framtiden.

  • Les også: Ingen rekord for norsk elbil

For å spare mest mulig energi, er DNV GL Fuel Fighter utformet for å være så lett og aerodynamisk som mulig. Utstrakt bruk av lettvekts-materialer som karbonfiber, titan og aluminium, og bare tre hjul på bilen, sørger for at vekten blir ekstremt lav. I tillegg til at bilen er drevet elektrisk, har den solceller i satellittklasse på taket som vil gi svært høy effekt også under dårlige lysforhold. (ANB)

Artikkeltags