Seteavgift i det blå

På Stortinget jobbes det på spreng for å løse floker rundt flyseteavgiften.

Det er uklarheter rundt innføringen av seteavgift fra norske flyplasser.

Det er uklarheter rundt innføringen av seteavgift fra norske flyplasser. (Foto: )

DEL

– Jeg vil ikke si at det hersker usikkerhet knyttet til flyseteavgiften. Jeg vil heller si at det er uklarheter. Men vi jobber nå med innretningen og forskriftene til flyseteavgiften. Det vil vi si noe om ganske raskt, sier Svein Flåtten til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han er finanspolitisk talsperson i Høyre og nestleder i finanskomiteen på Stortinget.

Blant annet må det avklares om avgiften skal regnes ut fra hver flytur man tar innenlands, eller om den skal gjelde for en billett - en reise med mellomlandinger.

Det har stor betydning for blant annet de som er avhengig av å bruke Gardermoen som transittflyplass. De kan - i verste fall - måtte betale trippel seteavgift. Først fra for eksempel Tromsø, så for utreise fra Gardermoen, og til slutt hjem fra Gardermoen.

Det eneste som bekreftes er at det kun skal betales seteavgift ut fra Norge - ikke hjem til Norge fra utlandet.

Flåtten vil ikke røpe hvem som kastet flyseteavgiften inn i budsjettforhandlingene som ble avsluttet på overtid av overtiden.

Det som er klart er imidlertid at Venstre i sitt alternative budsjettforslag foreslo en seteavgift på 50 kroner.

På sin Facebook-side hevder også Venstre å ha gjort budsjettet grønnere.

– Vi har blant annet fått gjennomslag for en flyavgift som gjør det litt dyrere å velge den aller mest forurensende reisemåten. Til gjengjeld bruker vi til sammen nesten en milliard mer på kollektivtransport, tog og sykkelveier, skriver partiet.

Nestleder i arbeidstaker-organisasjonen Parat, Vegard Einan, mener flyseteavgiften vil ramme distrikts-Norge og virke negativt for norske selskaper i konkurranse med utenlandske. Han mener også at det for mange ikke eksisterer noe alternativ til fly.

I likhet med NHO Luftfart karakteriserer han avgiften som useriøs.

– Det er næringslivet og reisende i distrikts-Norge som vil lide mest ved å bli påført høyere transportkostnader og redusert rutetilbud som følge av denne avgiften. Jeg er også overrasket over at dagens regjering kan innføre en slik avgift som de tidligere har vært innbitte motstandere av, sier Vegard Einan til ANB.

Artikkeltags