Sliter på grunn av ulovlig kjøring

Av

Taxinæringen sliter med røde tall og færre oppdrag.

(Foto: )

DEL

Ulovliig persontransport pekes på som medvirkende årsak.

– Dette er et veldig stort problem, både for taxinæringen og for samfunnet, sier Arve Halvorsen, nestleder i Norges Taxiforbund samt lokalleder i Bergen.

Han forteller at sider på for eksempel Facebook, der det avtales ulovlig kjøring, er et av næringens største problemer.

– Dette er et stort problem i Bergen også, men det er ikke her det er verst. Enkelte steder i landet, i litt mer grisgrendte strøk, er nesten all helgetrafikken for taxinæringen borte.

Sikkerhetsproblem

Ifølge Halvorsen er dette et samfunnsproblem, fordi det er kriminell virksomhet.

– Det er svart omsetning, og samfunnet får ikke skattepenger. I tillegg risikerer folk å miste jobben som følge av dette.

Norges Taxiforbund har tatt problemet opp med Samferdselsdepartementet og både sentralt og lokalt politi.

– Fra politiet er tilbakemeldingen at det er et ressursproblem, fordi det koster mye penger å etterforske dette.

Halvorsen peker på at det også kan være et sikkerhetsproblem å kjøre ulovlig.

– En taxisjåfør har krav til vandel og opplæring. Det har ikke disse, sier han.

Uvitenhet

Administrerende direktør i Bergen Taxi, Jan Valeur, sier til BA at dette har vært et økende problem den siste tiden.

– De nye arenaene gjør disse ulovlige tjenestene mye mer tilgjengelige enn før.

Valeur tror det er mange som tror det er greit hvis det er «kompiskjøring», og som ikke forstår at de gjør noe straffbart.

– Når det er penger inne i bildet, og du kjører uten løyve. er det brudd på loven. I tillegg er det neppe inntekter som man oppgir til myndighetene.

Også Robert Aasmul, daglig leder i Taxi 1, er frustrert over den ulovlige kjøringen.

– Det har eksplodert. En vanlig helg er kanskje 600–700 drosjesjåfører på jobb i Bergen, mens disse gruppene på internett har flere tusen medlemmer. Det er en enorm aktivitet sammenlignet med den lovlige næringen. Det merker vi godt.

Han påpeker at taxinæringen beholder alle kostnadene, selv om inntektene deres nå går ned.

– Vi betaler for eksempel både arbeidsgiveravgift og taksameteravgift, sier han.

– Stort problem

Øystein Frotaule, fungerende sjef for patruljeseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon, sier at det er et stort problem med ulovlig kjøring i Bergen, spesielt i helgene.

– Når vi har tid og anledning, tar vi tak i dette, og det hender fra tid til annen at vi skriver anmeldelser på disse sjåførene.

Frotaule forteller at politiet kjenner til at det finnes sider der kjøring avtales på forhånd.

– Men det er ikke noe vi har et ensidig fokus på, sier han.

– Ble frikjent i retten

I mai i år sto tre menn tiltalt i Stavanger tingrett for brudd på Yrkestransportloven. De ble frikjent.

De tre var tiltalt for å ha «drevet persontransport med motorvogn mot vederlag på samme måte som drosje, ved at tilbud om transport ble rettet til allmenhenten på offentlig plass».

Alle tre hadde brukt telefonappen «Haxi», der folk både kan registrere seg som sjåfører eller bestille bil. Politiet hadde fått meldinger om denne virksomheten, og sivilkledde politifolk brukte appen til å bestille transport.

Årsaken til at de tre ble frikjent er at retten mente at lovhjemmelen i Yrkestransportloven ikke gjaldt i denne saken, fordi begrepet «offentlig plass» ikke kunne brukes om en app.

– Slik retten ser det, er handlingene til de tiltalte klart straffeverdige. Sjåfører som utfører persontransport mot vederlag uten løyve er med på å undergrave systemet med offentlig regulerte drosjeløyver, står det i dommen fra Stavanger tingrett.

Artikkeltags