Du aner ikke hvilket merke dette er

Av

Men det er faktisk japansk.

Under dette skallet skjuler det seg faktisk en Mazda! Det er det nok ikke veldig mange andre enn kjennerne som vil vite.

Under dette skallet skjuler det seg faktisk en Mazda! Det er det nok ikke veldig mange andre enn kjennerne som vil vite. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Når vi sier "japanske bilmerker", tenker du sannsynligvis på store produsenter som Toyota, Nissan og Honda. 

Men også i Japan har man en liten underskog av mindre merker. Ett av de særeste heter Mitsuoka. De har spesialisert seg på å bygge om eksisterende biler, for å få dem til å se flere tiår eldre ut enn de egentlig er.

Mitsuoka har flere kult-klassikere på samvittigheten, og nå har de gjort det igjen. De har nemlig tatt for seg Mazdas nær legendariske roadster MX-5, og gjort den om til noe helt annet enn Mazda-designerne hadde tenkt.

Mitsuoka Roadster er bygget på understellet til MX-5. Men der Mazdaen ser moderne og ganske sporty ut, gjør Mitsuoka Roadster sitt ytterste for å se ut som en britisk toseter fra 1950- og 60-tallet.

Moderne tid

Særlig fronten sladrer om at noen har studert både Morgan og MG nøye underveis i utviklingen. Store skjermer, høyt panser, bratt grill og frontlykter montert inn mot midten, er klassiske virkemidler her. Og forfra er det ikke mulig å skjønne at det faktisk er en Mazda som er utgangspunktet.

Under panseret er vi imidlertid tilbake i moderne tid. Der finner vi en 2-liters bensinmotor på 160 hestekrefter. Nok til å sende retrobilen fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder.

Håndbygget

Teknisk sett er det heller ikke mye som minner om gamle dager her. Bilen har bluetooth, klimaanlegg, servostyring og oppvarmede seter i skinn.

Mitsuoka legger vekt på høy grad av luksus, og det aller meste skal være standard. Men du kan også få skreddersøm om du ønsker. Roadster er i praksis håndbygget, og Mitsuoka tilbyr kundene å få bilen akkurat som de vil.

I og med at dette er en japansk bil med rattet på høyre side, er det naturlig for Mitsuoka å starte europeisk lansering i Storbritannia.

Der kommer bilen på markedet i slutten av juni, hos noen få forhandlere sør i England. Roadster starter på rundt 550.000 kroner, det gjør den til en relativt kostbar bil på det engelske markedet. Salgsmålet ligger på rundt 20-25 biler i året.

Men Mitsuoka tenker ikke å gi seg med det. De planlegger også å introdusere bilen i Tyskland. Her er det snakk om salgsstart mot slutten av 2015.

Mitsuoka kommer nå til Europa med sin Roadster, ikke helt overraskende er England det første markedet for bilen.

Mitsuoka kommer nå til Europa med sin Roadster, ikke helt overraskende er England det første markedet for bilen.

Artikkeltags