Først i klassen med super-LED

Av

Skal gjøre eksklusivt utstyr tilgjengelig i folkelig bil.

Opel vil levere Matrix LED-lys i nye Astra  og med det sørge for at ny lysteknologi blir tilgjengelig også i biler for folk flest.

Opel vil levere Matrix LED-lys i nye Astra og med det sørge for at ny lysteknologi blir tilgjengelig også i biler for folk flest. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Den nye Opel Astra blir den første bilen i sin klasse med såkalt LED Matrix-lys, og sørger for et blendingsfritt lys med en lysstyrke som nesten tilsvarer dagslys.

Med 16 LED-enheter – åtte på hver side – vil LED matrix-lyset automatisk tilpasse lengden og distribusjonen av lyset i alle trafikksituasjoner. Ved hjelp av Opel Eye frontkamera, vil det oppdage andre biler og sørge for at de ulike LED-enhetene tennes og slukkes for å unngå å blende medtrafikanter.

IntelliLux-systemet blir ifølge Opel det første LED matrix systemet som selv tilpasser sin funksjonalitet uten å måtte være koblet opp mot navigasjon.

– Vi demokratiserer ny teknologi ved å gjøre den oppnåelig og ta den inn i biler som produseres i store volum. Nye LED-matrix IntelliLux er et perfekt eksempel på dette. Ved å introdusere denne revolusjonerende teknologien i kompaktklassen, øker det sikkerheten både for føreren og de som befinner seg rundt, sier Charlie Klein, som er Vice President Vehicle Engineering hos Opel.

Nye Astra har sportslige og moderne designlinjer.

Nye Astra har sportslige og moderne designlinjer.

Den helt nye Opel Astra vil vises på bilutstillingen i Frankfurt fra 17. september, og er basert på en helt ny lettvektsarkitektur.

– Tre verdier har vært avgjørende i utviklingen av nye Astra: Effektivitet, innovasjon og dynamiske ytelser. Ingeniørene startet utviklingen med blanke ark, men klare mål. Nye Astra er opp til 200 kilo lettere enn forgjengeren og selv om den er mindre utvendig, har innvendig plass og komfort blitt betydelig bedre. Astra får utelukkende våre nyeste og mest effektive motorer og er lastet med teknologi for å sikre komfort og sikkerhet. Dette inkluderer personlig serviceassistent, telefonintegrasjon og LED-matrix-lys, sier CEO i Opel Group, Dr. Karl-Thomas Neumann.

Avhengig av utstyrsnivå blir nye Astra mellom 120 og 200 kilo lettere sammenlignet med dagens modell. Vekten for karosseriet er alene redusert med 20 prosent, fra 357 til 280 kilo. I tillegg har effektiviseringen i chassis bidratt til en ytterligere vektreduksjon på 50 kilo.

Resultatet av denne slankeprosessen er ifølge Opel mer kjøreglede og komfort, samt forbedret styrerespons.

Under panseret på nye Opel Astra har kun de nyeste medlemmene av Opels motorfamilie fått slippe til. Ytelsene ligger mellom 95 og 200 hestekrefter.

Nye 1.6 CDTI kommer fra 95 hestekrefter og oppover, mens innstegsnivået med bensin er den nye tresylindrede 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo med 105 hestekrefter. Det vil også være en helt ny 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo med 145 hestekrefter.

Nye Opel Astra er 4.37 meter lang, nesten fem centimeter kortere enn dagens modell. Den er også med sin høyde på 1.46 meter, 2.6 centimeter lavere. Til tross for at Astra har blitt mindre utvendig, og akselavstanden er redusert med to centimeter, er plassen økt innvendig.

Med nye seter får baksetepassasjerene 3,5 cm mer beinplass. I tillegg har avstanden mellom for- og bakseter økt. Førersetet kan tilby 18-veis justering med massasje, ventilasjon og mulighet for breddejustering, mens baksetene får varmeseter.

I tillegg til Opel OnStar og IntelliLux LED, får nye Astra utstyr som skiltlesing, filskiftvarsling og blindsonevarsling, samt filholderassistent, autobrems og en parkeringsassistent som parkerer bilen din ved å trykke på en knapp. (ANB)

Artikkeltags