Tror dette blir viktigere enn stor motor

Av

Her går utviklingen i ekspressfart.

Infotainmentsystemene i moderne biler blir bare mer og mer avanserte. Og Audis internasjonale salgssjef, Luca de Meo, mener det innen 2020 kan bli viktigere for kjøperne enn antall hestekrefter.

Infotainmentsystemene i moderne biler blir bare mer og mer avanserte. Og Audis internasjonale salgssjef, Luca de Meo, mener det innen 2020 kan bli viktigere for kjøperne enn antall hestekrefter. (Foto: )

DEL

[broom.no]  Det å kjøpe bil handler om langt mer enn et framkomstmiddel som frakter deg fra A til Å. Og ingen steder blir dette mer synlig enn på infotainmentsystemene som introduseres på løpende bånd.

Teknologien er blitt så avansert at de fleste moderne biler i praksis er en rullende datamaskin.

Audis internasjonale salgssjef, Luca de Meo, kommer med en ganske tydelig melding i forbindelse med den pågående elektronikkmessen i Shanghai:

– Innen 2020 vil 50 prosent av bilens verdi være basert på apper, software, elektroniske systemer og digitale tilbud. Mulighetene er uendelige, sier han.

De Meo mener dette vil bli minst like viktig som antall hestekrefter, og at denne utviklingen vil få en voldsom effekt på bilmarkedet.

Audi var tidlig ute med å bruke Google-maps på navigasjonen.

Audi var tidlig ute med å bruke Google-maps på navigasjonen.

Audi er blant de som ligger lengst framme i feltet når det kommer til denne typen utstyr.

I forbindelse med messen i Shanghai vil de blant annet tilby testing av en selvkjørende Audi A7. De vil også vise hvordan det nye infotainmentsystemet i SUVen Q7 kan fungere basert på hvilke bevegelser sjåføren gjør foran skjermen i dashbordet. 

– Aldri tidligere har det gått så fort som nå, når det gjelder utvikling av nye produkter, sier de Meo.

Etter hvert som bilene blir mer og mer avanserte, og både kan kobles direkte til internett og har egen harddisk, åpnes det opp for langt flere muligheter.

Dette har ikke minst Tesla vist til fulle, med sin Model S. Den var nyskapende med sin enorme skjerm, som i praksis utgjør hele midtkonsollen. Skjermen er også utgangspunktet for mer eller mindre alt av egenskaper på bilen. 

I ren Apple-stil, kan også Tesla Model S, som den eneste i verden, oppgraderes via nettet, hjemme i eieren egen garasje. Sågar uten at det koster noe som helst, utover bruken av internett naturligvis.

Via ulike oppdateringer kan blant annet navigasjonen fornyes, nytt utstyr kan legges til og eksisterende utstyr kan oppgraderes og justeres.

Tesla baserer veldig mye av Model S på skjermen som i praksis utgjør midtkonsollen og den digitale instrumentskjermen. Takket være at bilen i seg selv er koblet opp mot internett, kan den oppdateres gratis, på samme måte som en iPhone.

Tesla baserer veldig mye av Model S på skjermen som i praksis utgjør midtkonsollen og den digitale instrumentskjermen. Takket være at bilen i seg selv er koblet opp mot internett, kan den oppdateres gratis, på samme måte som en iPhone.

Etter hvert som flere andre biler også blir knyttet direkte opp til nettet, vil nok denne måten å oppdatere bilen på underveis, bli mer og mer vanlig. Slik kan en sikre at bilen holder seg moderne over lengre tid.

Det er gode nyheter for eieren av bilen, men naturligvis en vurdering som fort kan bli krevende for bilprodusentene. De ønsker jo i utgangspunktet å selge nye biler med siste nytt av utstyr, og ikke bare at gamle biler skal bli oppgradert for en rimelig penge ...

Artikkeltags