Verstingene blir rene miljøbilene

Av

Det handler om ladbare hybrider, en biltype som kommer for fullt.

Volvo XC90 er en av mange store SUV-er som kommer i ladbar hybridutgave. Dermed faller både forbruk og utslipp kraftig, i alle fall så lenge du passer på å lade tilstrekkelig ofte.

Volvo XC90 er en av mange store SUV-er som kommer i ladbar hybridutgave. Dermed faller både forbruk og utslipp kraftig, i alle fall så lenge du passer på å lade tilstrekkelig ofte. (Foto: )

DEL

[broom.no]  De største SUV-ene har lenge hatt et veldig dårlig rykte på seg i miljøkretser. De er store og tunge, har slukt drivstoff, og utmerket seg med utslipp godt over gjennomsnittet.

Dette har nok også til en viss grad gått ut over salget, selv om SUV-er generelt aldri har solgt bedre enn i dag.

Men hos bilprodusentene har man absolutt tatt dette på alvor. SUV er biltypen mange av dem tjener mest på. Da blir det naturligvis viktig å sørge for at kundene fortsatt ønsker – og kan forsvare – at de kjøper disse bilene.

Nå står vi foran en liten revolusjon på dette området. Det handler om ladbare hybrider, en biltype som kommer for fullt.

Ikke minst gjelder det for de store SUV-ene. Her er to helt nye biler på vei inn nå: Volvo XC90 og Audi Q7. Begge kommer i ladbar hybridutgave, med lavt forbruk og tilsvarende utslipp.
Samtidig kommer to biler vi allerede kjenner også som ladbare hybrider. Det gjelder BMW X5 og Mercedes GLE, sistnevnte er velkjente M-klasse som nå får nytt navn.

Felles for dem alle er lavt forbruk og tilsvarende utslipp. Dette igjen fører til langt mindre avgifter enn på bensin- og dieselutgavene av bilene. Det betyr at disse modellene blir spesielt attraktive for norske kunder.

Ett eksempel: Audi Q7 e-tron kommer til Norge første kvartal 2016. Den kombinerer en 3-liters TDI-motor, med en elektrisk motor. Samlet effekt ligger på 373 hestekrefter. Bilen gjør 0-100 km/t på 6 sekunder, og har en toppfart på 225 km/t. Likevel har den et oppgitt snittforbruk på bare 0,17 liter/mil, og Co2-utslipp på 49 gram/km.

Med det er bilen plutselig både billig å bruke og snill mot miljøet. Men det er naturligvis også et men her:

–  Ja, de ladbare hybridene oppfører seg bare som de skal hvis de blir ladet. Forbrukstallene er regnet ut fra en bestemt syklus. I teorien kan de gå 40-50 kilometer bare på strøm. I realiteten: Det meste av normal småkjøring kan gjøres elektrisk. Da har man svært lave driftskostnader og ingen utslipp Men det betinger at man lader, og lader ofte, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Dropper man ladingen, vil de i praksis gå på bensin eller diesel det meste av tiden, og da blir også forbruk og utslipp et helt annet. Dette er medaljens bakside og også et argument for dem som mener at de ladbare hybridene slipper for gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, sier Benny.

PS: Toyota Prius Plug in-hybrid var først ute blant de ladbare hybridene i Norge. Men salget av biltypen tok ikke av før Mitsubishi Outlander kom på markedet som ladbar hybrid. Outlander PHEV var verdens første ladbare hybrid-SUV, og har vært en stor suksss på det norske markedet. Nå har den fått konkurranse fra biler som Audi A3 e-tron og VW Golf GTE, og en rekke andre modeller er enten vei inn eller rett rundt hjørnet.

Audi Q7 har imponerende tall for både forbruk og utslipp i utgaven som heter e-tron.

Audi Q7 har imponerende tall for både forbruk og utslipp i utgaven som heter e-tron.

Artikkeltags