Blålys til alle tollere

Av

Stortinget vedtar ordningen om få dager.

Det brenner ikke et blått lys for Tollvesenets fortsatte bruk av blålys. Tvert imot vil regjeringen utvide prøveprosjektet langs grensen i Hedmark og Østfold til å gjelde hele landet.

Det brenner ikke et blått lys for Tollvesenets fortsatte bruk av blålys. Tvert imot vil regjeringen utvide prøveprosjektet langs grensen i Hedmark og Østfold til å gjelde hele landet. (Foto: )

DEL

[Glåmdalen]  Erfaringene med blålys på Tollvesenets biler i Østfold og Hedmark er så gode at ordningen blir utvidet til hele Norge. Det vedtar Stortinget om noen dager.

– Vi har utelukkende positive erfaringer med utprøvingen av blålys på våre biler, og jeg håper – og nærmest forutsetter – at ordningen blir videreført, men det er Stortinget som skal avgjøre saken under behandlingen av revidert statsbudsjett, sier underdirektør Geir Høiseth i Toll- og avgiftsdirektoratet til Glåmdalen.

Det er derimot ingen tvil om at ordningen med blålys blir videreført og utvidet til å gjelde hele landet på permanent basis. Forslaget fra regjeringen har nemlig støtte hos både Kristelig Folkeparti og Venstre, bekrefter Venstres seniorrådgiver på Stortinget, Geir Ossen.

 Tydeligere og sikrere

Et forsøksprosjekt med blålys på Tollvesenets biler langs svenskegrensen i Hedmark og Østfold har vart i to år. Tolldirektoratet har nå gått gjennom erfaringene, og konkluderer med at ordningen bør innføres permanent, og over hele landet.

– Evalueringen av prøveprosjektet har vist at utrykningsstatus med blålys gir vesentlig bedre sikkerhet ved tollkontroller langs landeveien, samtidig som etatens mobile kontroller er blitt mer effektive. Det er ikke fra noe hold rapportert om uønskede hendelser under prøveperioden, heter det i regjeringens framlegg til revidert statsbudsjett.

– Med blålys framstår vi som tydeligere i trafikkbildet, og sikkerheten for både andre trafikanter og våre egne tolltjenestemenn er blitt bedre, sier Geir Høiseth i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Regner med fortsettelse

Høiseth får følge av Morten Nystuen, kontorsjef ved Tollvesenet i Kongsvinger.

– Når vi tidligere skulle stoppe biler, måtte vi bruke blinklysene eller vinke inn folk med Tollvesenets røde stav. Det gjorde mange bilister usikre og litt skremt. Vi var ikke gjenkjennelige, og enkelte trodde de var i ferd med å bli ranet. Nå har vi ikke dette problemet, sier Nystuen, og poengterer at hensikten med blålys er å kunne stoppe kjøretøyer mer effektivt i tillegg til at det øker sikkerheten for både egne tjenestemenn og medtrafikanter. (ANB)

Artikkeltags