Polsjefen er bekymret

For første gang siden 1996 har Vinmonopolets salg gått ned fra året før.

For første gang siden 1996 har Vinmonopolets salg gått ned fra året før.

For første gang siden 1996 har Vinmonopolets salg gått ned fra året før. (Foto: )

DEL

Salgsvolumet i 2015 var 80,5 millioner liter, en nedgang på 0,8 prosent mot året før.

– Dette er også den største salgsnedgangen vi har sett siden 1992, sier administrerende direktør Kai G. Henriksen i Vinmonopolet.

Innreisekvoter

– Dette er en utvikling som bekymrer oss. Ikke som et enkeltresultat, men om dette er en ny trend. Vi ser at omsetningen og markedsandelen vår går ned, selv om vi er et alkoholmonopol. Dette utfordrer vår legitimitet og det samfunnsoppdraget vi er satt til å løse, mener Henriksen.

På bakgrunn av statistikkene mener Vinmonopolet forklaringen må ligge i de økte innreisekvotene som ble innført 1. juli 2014. Det ga en tydelig vekst i taxfree og grensehandel. Første halvår 2015 måles mot før innreisekvoten var innført i 2014, andre halvår måles «like mot like».

2015 viste en normal salgsutvikling for de fleste varegrupper unntatt svakvin, som har hatt en nedgang med 888.000 liter. Første halvår er nedgangen i svakvinssalget på litt over 1 million liter, mens andre halvår gikk det opp med litt under 0,2 millioner liter.

Førjulssalg

Administrerende direktør Kai G. Henriksen i Vinmonopolet er bekymret.

Administrerende direktør Kai G. Henriksen i Vinmonopolet er bekymret. (Foto: )

For første halvår var det en tydelig salgsnedgang på 2,7 prosent mot året før, mens for andre halvår var det en salgsøkning på 0,8 prosent, som samlet sett ga en total for året med en nedgang på 0,8 prosent.

Andre halvår er salget tilbake til noe som kan se ut som en normal, underliggende vekst. Supplert av et stort salg i desember, blant annet med en salgsdag ekstra før jul målt mot året før, samt at en svak norsk krone som trolig bremser grensehandelen, endte salget i desember på 3,4 prosent over året før. (ANB)

Artikkeltags