– Enda en tulleskatt

LO Stat mener flertallet på Stortinget blander seg inn i tariffspørsmål.

Enda en tulleskatt, mener LO Stat om skatt på kjøregodtgjørelse.

Enda en tulleskatt, mener LO Stat om skatt på kjøregodtgjørelse. (Foto: )

DEL

– Dette er like tåpelig som plastposeavgiften i fjor. Jeg skjønner egentlig ikke hva de tenker på. Men det viktigste er at dette er en direkte inngripen i den frie forhandlingsretten, sier leder for LO Stat, Tone Rønoldtangen, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Hun sikter til samarbeidspartienes budsjettforslag, som skattlegger de 30 siste ørene i statens satser for bilgodtgjørelse.

– Vi mener kjøregodtgjørelsen burde vært økt. I stedet blir det altså lagt til en skatt som blir veldig byråkratisk å håndtere i en tid hvor kommunalministeren reiser rundt og snakker om såkalte tidstyver, legger hun til.

Tariffspørsmål

Godtgjørelse for bruk av personbil i tjeneste er et tariffspørsmål, hvor partene blir enige om en sum, som i dag er 4.10 kroner pr. kilometer.

De aller fleste arbeidsgivere bruker nettopp statens satser ved utbetaling av kjøregodtgjørelse.

Etter det ANB kjenner til, har det vært stor uenighet mellom partene i arbeidslivet om dette spørsmålet. Kommunaldepartementet vil ha lavere sats, mens LO Stat vil ha en liten økning.

Spørsmålet om kilometergodtgjøreløse er en særavtale som ikke endres uten enighet mellom partene.

Det grønne skiftet

Spørsmål om skatt ligger derimot under Stortingets myndighet. I de sene nattetimer, da de fire samarbeidspartiene kjempet for å komme i mål med et budsjett, kom derfor skatt på kjøregodtgjørelse inn på lik linje med den mye omtalte flyseteavgiften. Begrunnelsen var det grønne skiftet.

Rønoldtangen er ikke enig i at dette er en grønn avgift.

– Det blir ikke mindre kjøring av denne grunn. Ved all kjøring med privatbil i tjeneste skal det gis samtykke på forhånd. Dette vil også faktisk føre til større skatt for dem som kjører elbil enn vanlig personbil. I dag er satsen for bruk av elbil 4.20 kroner - mens det er 4.10 kroner for personbil.

Finansdepartementet avviser at dette bryter med den frie forhandlingsretten, fordi skatteregler ikke bestemmes gjennom forhandlinger.

Videre mener departementet at dette vil gi en meget begrenset merbelastning for arbeidsgiverne.

– De fleste lønnssystemer vil kunne gjennomføre disse operasjonene automatisk. Isolert sett vil det bli mindre lønnsomt å benytte egen bil. Det kan bidra til å redusere antall kjørte kilometer og til at flere arbeidsreiser gjennomføres med kollektive transportmidler. Men det er usikkert hvor sterke disse virkningene er, skriver Finansdepartementet (ANB).

Artikkeltags