Støtten til elbil har veltet

Flere elbiler i trafikken – færre synes gratis lading er riktig.

Oppslutningen om gratis elbil-lading faller, viser en fersk undersøkelse.

Oppslutningen om gratis elbil-lading faller, viser en fersk undersøkelse. (Foto: )

DEL

I våre tre nordligste fylker går tendensen motsatt vei. Mens 37 prosent mente det var riktig å fylle strøm på offentlige ladestasjoner i 2014, er oppslutningen på hele 57 prosent i år, viser en fersk InFact-undersøkelse.

– Salget av elbil har gått oppover i Nord-Norge. Med flere brukere enn tidligere er det naturlig at denne andelen også er mer oppmerksomme på nytten som elbilen utgjør, sier Eirik Sivertsen, Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Kollektivtransport

På landsbasis mener nesten 1 av 2 at gratis lading er et riktig miljøtiltak.

Den nordnorske iveren etter elbil smitter ikke over på Oslos innbyggere. I hovedstaden faller støtten - fra 63,6 prosent i 2014 til 39 prosent i 2016.

– Det er et oppsiktsvekkende stort fall, men samlet sett i landet ser vi en beskjeden nedgang i oppslutningen på tre prosent, sier Jeanne Tjomsland i Fjordkraft.

– Jeg antar at den fallende andelen i Oslo har sammenheng med at hovedstaden har den høyeste bruken av kollektivtransport i landet. Færre kjenner til effekten av å investere i en elbil, sier Sivertsen.

Fra ingen til lave

I Østlandet for øvrig gir 1 av 2 sin støtte til at elbiler kan fylle gratis strøm. Mens Vestlandet hadde flest tilhengere av gratis elbil-lading i 2014, er landsdelen nå forbigått av Nord-Norge.

Det er ingen overraskelse at elbilfordelene over tid ville falle bort.

Eirik Sivertsen, stortingspolitiker Ap
 

Undersøkelsen om nordmenns forhold til elbil-støtte kommer dagen etter at trafikketatene kom med sine forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029. Et av forslagene innebærer at det skal bli dyrere å kjøre elbil i tiden som kommer.

Samferdselspolitisk talsperson Eirik Sivertsen i Ap.

Samferdselspolitisk talsperson Eirik Sivertsen i Ap. (Foto: )

Eiere av elbiler må belage seg på en overgang fra ingen til lave avgifter. De må begynne å betale bompenger, selv om satsen fremdeles er lavere, og betale full pris på fergene.

– Ingen overraskelse

– Forslaget er i tråd med en varslet politikk om at avgiftsfordeler ved bruk og kjøp av elbiler skal videreføres ut stortingsperioden. Men samtidig kan det neppe komme som en overraskelse at elbilfordelene ville opphøre. Til tross for justeringene er avgiftene likevel rimeligere enn biler med fossilt drivstoff, sier Eirik Sivertsen. (ANB)

Artikkeltags