– Tas ikke på alvor

Statsministeren verner flyavgiften, men får kraftige reaksjoner.

Den foreslåtte flyseteavgiften møter sterk motstand fra flere hold, men statsministeren gjorde det onsdag helt klart at avgiften blir innført.

Den foreslåtte flyseteavgiften møter sterk motstand fra flere hold, men statsministeren gjorde det onsdag helt klart at avgiften blir innført. (Foto: )

DEL

– Statsministeren tar verken signalene eller innvendingene på alvor. Vi er også opptatt av å se på et grønt skatteskifte, men dette tiltaket er ikke godt nok utredet og har mest sannsynlig heller ingen klimaeffekt, sier Janne Sjelmo Nordås (Sp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Statsminister Erna Solberg under spørretimen onsdag.

Statsminister Erna Solberg under spørretimen onsdag. (Foto: )

 

I onsdagens spørretime på Stortinget helte Høyres statsminister kaldt vann i blodet på alle som kjemper for å få omgjort den omstridte flyavgiften. Man må belage seg på at den kommer, var budskapet.

– Vi skal sette en pris på det å forurense. Flyreiser forurenser, sa Solberg da denne flyavgiften, som de fire borgerlige partiene er blitt enige om i budsjettforliket, ble tema i den muntlige spørretimen.

I det opprinnelige statsbudsjettet som ble lagt fram i oktober, derimot, sier regjeringen at «ekstratiltak i Norge for kvotepliktig luftfart ikke vil bidra til å redusere de samlede utslippene fra luftfart i EØS-området.»

Både flyselskapene og NHO Luftfart har stilt seg svært kritiske til forslaget og omtalt avgiften på 88 kroner som en «ren molbopolitikk» uten miljøeffekt. Flyselskapene mener så mange som 6.000 arbeidsplasser kan være truet.

Janne Sjelmo Nordås (Sp) er oppgitt over statsminister Erna Solberg.

Janne Sjelmo Nordås (Sp) er oppgitt over statsminister Erna Solberg. (Foto: )

 

– Solberg peker blant annet på at næringslivet i Nord-Norge går godt. Hun har også omtalt landsdelen som framtidens vekstregion. Så får det samme næringslivet denne kjempeutfordringen. I Helse Nord foregår transportene stort sett med fly. En flyavgift betyr derfor økte kostnader og et svekket tilbud, mener Sjelmo Nordås.

– Det hadde vært mer formålstjenlig å heller akselerere satsingen på mer klimavennlig drivstoff. Å vektlegge biodrivstoff for tungtransport og flybransjen er grep som både er riktigere og bedre. Grepene har klimaeffekt så vel som verdiskapningseffekt for store deler av landet vårt, påpeker hun.

I stedet for å verne flyavgiften mener nå Sp-politikeren at de fire borgerlige partiene må ta signalene fra flybransjen og næringslivet på alvor.

Vi skal sette en pris på det å forurense. Flyreiser forurenser.

Erna Solberg, statsminister
 

(ANB)

Artikkeltags