Omfavnet tjeneste i Norge

Det er norsk kultur for å gå etter gode tilbud, mener forbrukerøkonom.

Delingsøkonomiske tjenester som Uber blir mer brukt i Norge enn i Sverige og Danmark, ifølge en ny undersøkelse.

Delingsøkonomiske tjenester som Uber blir mer brukt i Norge enn i Sverige og Danmark, ifølge en ny undersøkelse. (Foto: )

DEL

Nær to av ti nordmenn svarer at de har tatt del i delingsøkonomien, enten som kjøper eller selger, det siste året. Dette er en oppgang fra 10 prosent året før, viser en Nordea-undersøkelse.

– Oljenedturen og den økte usikkerheten i norsk økonomi, har nok bidratt til at stadig flere nordmenn velger delingsøkonomiske alternativer, sier forbrukerøkonom Elin Reitan til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Medias søkelys

I tillegg til at nordmenn har omfavnet delingsøkonomien i større grad enn i Sverige og Danmark, har omfanget av tjenesten økt i raskere tempo i Norge, viser undersøkelsen.

– Ved siden av at det å spare penger er en motivasjon i seg selv, tror jeg også den enorme medieoppmerksomheten har bidratt til at stadig flere nordmenn lar seg forføre av delingsøkonomien, mener Reitan.

– Økt kunnskap og kjennskap til selve fenomenet og tilbyderne, bidrar til at tersklene for å benytte seg av disse tjenestene gjerne er lavere, føyer hun til.

Tjener og sparer

Til sammenligning har 14 prosent av svenskene og 12 prosent av danskene tatt del i delingsøkonomien de siste seks månedene. I Norden er det derimot Finland som går i bresjen.

24 prosent av finnene har benyttet seg av delingsøkonomiske tjenester i en eller annen form det siste halvåret.

Det er muligheten til å tjene eller spare penger som er den største drivkraften til at nordmenn bruker delingsøkonomi.

– Det å utnytte ressursene bedre, slik at belastningen på klima og miljø reduseres, oppgis også av mange som en viktig grunn, forteller Reitan.

Oljenedturen og usikkerheten i norsk økonomi har nok bidratt til den økte bruken.

Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea

Selvstendige

Ekspert: – Stadig flere nordmenn velger delingsøkonomiske alternativer, sier forbrukerøkonom Elin Reitan.

Ekspert: – Stadig flere nordmenn velger delingsøkonomiske alternativer, sier forbrukerøkonom Elin Reitan. (Foto: )

Trendforsker og sosialantropolog Gunn-Helen Øye, som har fulgt utviklingen i delingsøkonomien, er ikke overrasket over at denne tjenestebruken er høyere i Norge enn i våre skandinaviske naboland.

– Vi har oppdratt barna våre til å være selvstendige, og det slår ut i ideologi og handling. Svenskene er mer kollektive i sin kultur, mens danskene i større grad ser til Tyskland og har mer respekt for det bestående, sier Øye til ANB.

Det er de unge som leder an i bruken av delingsøkonomi.

– Den yngre generasjonen mangler autoritetsskrekk, og de orker i hvert fall ikke å høre på hva «gamlingene» har å si. De unge tilhører en fornuftighetskultur og er mer lekne og åpne for nye muligheter, mener trendforskeren. (ANB)

Artikkeltags