Anders har byggeplassens høyeste stilling

Anders Sandgren i sving høyt over byggeplassen på Jessheim. Det er lange dager med mye mas og lite anerkjennelse for jobben, mener han.

Anders Sandgren i sving høyt over byggeplassen på Jessheim. Det er lange dager med mye mas og lite anerkjennelse for jobben, mener han. Foto:

Av

Utsikten er bra, men arbeidsdagen kan være kjip. Etter 26 år som kranfører ser Anders Sandgren mange ting han ikke er fornøyd med.

DEL

(frifagbevegelse.no) Kranføreren har byggeplassens høyeste stilling, men er ikke høy på pæra av den grunn.

Anders Sandgrens jobb er å utføre kjappe ordrer fra arbeidslaget på bakken. Denne dagen er det over 10 sekundmeter vind i høyden på Jessheim. Det gjør presisjonsarbeidet litt vanskeligere, men med erfarne Sandgren legges sekkene pent på plass på lasteplanet.

– Jeg har en rolig kjørestil, hvor jeg tilpasser farten etter hva som kjøres. Det er viktig at de der nede stoler hundre prosent på at kranføreren vet hva han driver med. Likeens er det viktig at de på bakken vet hvordan en kran virker.

Stopper opp uten krana

Ihvertfall er det sikkert at uten kranføreren, så stopper arbeidet opp på byggeplassen.

Mannen bak spakene 40 meter over bakken flytter materialer og andre byggesaker fra det ene stedet til det andre. Opp og ned i etasjene på det som snart skal bli nye leiligheter i sentrum av Jessheim.

Saken fortsetter under bildet.

Er det lite å gjøre, kan kranføreren unne seg en lur til det spraker inn en ny ordre over sambandet.

Er det lite å gjøre, kan kranføreren unne seg en lur til det spraker inn en ny ordre over sambandet. Foto:

Noen dager er det rolig – andre dager går det i ett. Plutselig kan arbeidstiden forandres fordi ting haster – eller er dårlig planlagt. Da er det ikke alltid like lett å få klatret de 40 meterne ned til lunsjbrakka. Ei heller få planlagt fridagene.

Overtid blir det mye av. Noen ganger føler Sandberg at folk tror kranførere er roboter.

Opp og ned, ned og opp

– Det som sliter mest, er turene opp og ned av krana, mener han. De fleste kranene har ikke heis, og det blir mange stigetrinn hver dag.

Midtveis må han ta en pust i bakken, før han fortsetter. Jobber han dagskift, er det en halvtimes spisepause midt på dagen. Men som regel jobber han lange skift tilpasset langpendlende bygningsarbeidere, og da blir det to turer opp og ned hver dag.

I Sverige er det påbudt med heis hvis krana er over 25 meter, men slike regler er det ikke her til lands.

– Det burde vært påbudt her også, mener han.

Det samme gjelder språket på byggeplassen.

– Det er vanskelig å skjønne beskjedene når de kommer på knotete engelsk. Sammen med kort byggetid og stress på byggeplassen, går alt dette ut over sikkerheten, mener han. (ANB)

Det er langt til do, så nødvendige kroppslige behov i arbeidstiden må ordnes på denne måten.

Det er langt til do, så nødvendige kroppslige behov i arbeidstiden må ordnes på denne måten. Foto:

Artikkeltags