Vil kutte 2.200 ansatte – i året

Telenor la mandag fram knalltall for andre kvartal 2017, men skal kutte kraftig i bemanningen framover.  
Finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup (t.v.) og konsernsjef Sigve Brekke la fram det gode resultatet mandag.

Telenor la mandag fram knalltall for andre kvartal 2017, men skal kutte kraftig i bemanningen framover. Finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup (t.v.) og konsernsjef Sigve Brekke la fram det gode resultatet mandag. Foto:

Av

Telenor-sjef Sigve Brekke varsler kraftig nedbemanning.

DEL

(Nettavisen)  – Dette er ikke et nedbemanningsprogram, men en effekt av at vi digitaliserer deler av driften vår. Når vi får 15 prosent færre telefonsamtaler inn til kundeserveicesenteret vårt i løpet av et år, trenger vi også 15 prosent færre ansatte på kundeservice, sier konsernsjef Sigve Brekke til Nettavisen.

Telenor har redusert antall ansatte med rundt 1.100 personer det siste halvåret. Selskapet varsler nå at denne takten skal grovt regnet fortsette i tiden framover også, noe som altså betyr 2.200 færre ansatte i året.

– Vi har kuttet 1.100 ansatte i første halvår i år, og vi regner med at det vil fortsette i den størrelsesordenen også i tiden framover. Men akkurat når og hvordan det skjer, avhenger av akkurat den utviklingen vi ser innen digitaliseringsprogrammet vårt, sier Brekke.

Vil kutte en milliard i år

Telenor la mandag fram knalltall for andre kvartal 2017, og brutto driftsresultat var rekordhøyt, en følge blant annet av innsparingstiltakene som selskapet allerede har implementert. 

Selskapet har dog ingen planer om å hvile på laurbærene, og ønsker å kutte driftskostnadene med én til tre prosent i året mellom 2018 og 2020. Bare i 2017 vil Telenor redusere kostnadene med én milliard kroner.

– Noe av dette vil være kostnadsbesparelser knyttet til færre ansatte, men det som driver oss er ikke antall ansatte, men at vi skal være effektive, sier Brekke.

Ifølge selskapet vil 27 prosent av kostnadskuttene frem til 2020 være knyttet til lønn og personell, noe som gjør den til den største enkeltposten. 22 prosent vil være knyttet til lavere kostnader innen salgs og markedsføring, mens resten er knyttet til alt fra vedlikehold til kostnader ved frekvenser i Thailand.

Færre fasttelefoner

Ved siden av kundeservice trekker Brekke fram en rekke andre områder hvor Telenor også kan kutte i bemanningen.

– Vi vil ha færre som jobber med fasttelefoner i tiden framover. En annen ting er at salg og distribusjonen i framtiden i større grad vil skje digitalt i land som Thailand og Malaysia. Ved siden av det snakker vi også om færre ansatte innen støttefunksjoner, sier Brekke.

Han sier at en stor del av kuttene vil bli tatt i Norge, men Brekke vil ikke tallfeste dette.

– Vi kuttet rundt 180 ansatte i første kvartal i år og litt mindre i andre kvartal i Norge, sier han. (ANB)

Artikkeltags