Varsler sjøslag i Stortinget

Else-May Botten (Ap, f.v.), Geir Pollestad (Sp) og Solfrid Lerbrekk (SV) godtar ikke at næringsminister Monica Mæland lar Color Line flagge ut. Her med hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes i Norsk Sjømannsforbund.

Else-May Botten (Ap, f.v.), Geir Pollestad (Sp) og Solfrid Lerbrekk (SV) godtar ikke at næringsminister Monica Mæland lar Color Line flagge ut. Her med hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes i Norsk Sjømannsforbund. Foto:

Av

Med EUs godkjentstempel, er det ingenting som hindrer næringsministeren fra å tillate utflagging av norske skip. Men de rødgrønne vil ikke sitte stille i båten.

DEL

(Dagsavisen) – Stortinget kan ikke sitte stille og se på at den blåblå regjeringen på ideologisk grunnlag dytter 700 arbeidsplasser ut av landet, sier Geir Pollestad, nestleder i Senterpartiet og leder for næringskomiteen på Stortinget.

I likhet med Arbeiderpartiet og SV, er Sp bekymret for at næringsminister Monica Mæland (H) vil gå videre med planene om å tillate Color Line å registrere Kiel-ferjene sine i det internasjonale skipsregisteret (NIS).

Det innebærer at Color Line får anledning til å ansette utenlandsk mannskap på lokale lønnsvilkår. 700 norske sjøfolk som i dag jobber på ferjene risikerer å miste jobben, ifølge Norsk Sjømannsforbund (NSF).

– Det er viktig å ikke stå igjen som den næringsministeren som gikk i tog for å svekke norske lønns- og arbeidsvilkår. Kun Høyre kan argumentere for at det er fornuftig, sier Aps Else-May Botten.

Mæland har lenge ønsket å gi Color Line grønt lys til å flagge ut, men har avventet en beslutning fra EUs overvåkingsorgan ESA.

Regjeringen er i mindretall, og det må de forstå.

Geir Pollestad, nestleder i Sp og leder for næringskomiteen på Stortinget

ESA åpnet i fjor en sak mot Norge fordi de mente dagens forbud mot å la internasjonalt registrerte skip transportere passasjerer mellom Norge og utlandet, kunne være i strid med EØS-avtalen. Forbudet ble innført for å beskytte norske arbeidsplasser.

Onsdag denne uka besluttet ESA at de norske reglene ikke strider mot EØS-avtalen. Dermed er siste hinder ryddet av veien for Mæland. Men konklusjonen fra ESA betyr også at Mæland ikke lenger har noen grunn til å endre i dagens regelverk, mener de rødgrønne.

– Når ESA ikke lenger står i veien for å fortsette å ha Color Line registrert i Norge, bør vi bruke denne anledningen til å redde de 700 arbeidsplassene, sier Solfrid Lerbrekk i SV.

Ifølge hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes i NSF, som selv jobber i Color Line og risikerer å miste jobben, er avgjørelsen fra ESA viktig av flere grunner.

– Den sier ikke bare at vi kan ha vårt eget regelverk, men den sier også at vi kan stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på våre skip, sier Øksnes.

– Forberedt på å ta grep

Mælands forslag har allerede vært på høring og er kun en forskriftsendring, og vil dermed ikke komme opp til votering i Stortinget. Men opposisjonspartiene gjør det klart at de ikke gir seg uten kamp.

– Regjeringen er i mindretall, og det må de forstå. De kan ikke lenger støtte seg på Venstre, den tida er forbi. Jeg skal ikke si nå at vi skal gripe inn i budsjettet og si hvordan det skal være, men vi er forberedt på å ta grep hvis det blir nødvendig, sier Pollestad.

Saken fortsetter under bildet.

Næringsminister Monica Mæland  lar seg ikke presse til å snu.

Næringsminister Monica Mæland lar seg ikke presse til å snu. Foto:

For å få flertall for et opposisjonsforslag, må imidlertid de rødgrønne få med seg KrF på laget. KrFs stortingsgruppe har foreløpig ikke hatt saken til behandling, opplyser kommunikasjonsrådgiver Stig-Øyvind Blystad i en sms til Dagsavisen.

Mæland vil ikke snu

Næringsministeren lar seg ikke presse til å snu. Hun skriver i en epost til Dagsavisen at ESAs avgjørelse åpner for at regjeringen kan gå videre med den varslede regelendringen, som hun mener er i tråd med anbefalingene fra flertallet i det såkalte fartsområdeutvalget.

– Hensikten med forslaget er å styrke konkurransebetingelsene for utenriksferjer under norsk flagg, og hindre utflagging som kan medføre tap av inntil 2.500 arbeidsplasser. Jeg vil understreke at norske myndigheter ikke bestemmer hvor rederier flagger sine skip. Regjeringens maritime politikk har styrket rammevilkårene for skipsfarten, og vi mener betingelsene i NOR (norsk skipsregister, journ.anm.) er gode, skriver Mæland. (ANB)

Dette er saken

  • I et høringsbrev datert 18. januar 2017 foreslår Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).
  • Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.
  • Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.
  • 685 ansatte på Kiel-ferjene kan dermed bli erstattet med utenlandske sjøfolk, ifølge en rapport fra det såkalte Fartsområdeutvalget.
  • 9. februar 2016 åpnet EFTAs overvåkingsorgan ESA sak mot Norge fordi de mente dagens krav om at skip som går i fast rute mellom en norsk og en utenlandsk havn eller mellom nordiske land, ikke kan være registrert i NIS, muligens var i strid med EØS-avtalen.
  • Onsdag denne uka vedtok ESA at det norske kravet ikke strider mot EØS-avtalen. (Kilder: Fartsområdeutvalget, Nærings- og fiskeridepartementet, EFTA)

Artikkeltags