Alt behøver ikke å være helt perfekt

Nordmenn ønsker både kos og eleganse, og har flyttet velursofaen inn i tv-stuen.

Nordmenn ønsker både kos og eleganse, og har flyttet velursofaen inn i tv-stuen. Foto:

Av

Sosialantropolog Gunn Helen Øye tror at velur, det myke, litt pusete tekstilet som nå brer om seg i de tusen hjem, har blitt så populært fordi vi er lei av at alt skal være så perfekt.

DEL

Etter å ha vært et tekstil for de få, og gjerne forbeholdt finstuen, har velur i løpet av få år seilt opp som stjerna på tekstilhimmelen. Nå truer det lin og ull som folkets favoritt, og vi ser knapt en interiørreportasje eller møbelkatalog uten at velur er med.

Til og med i kategorien skandinavisk design, der tørr og flat ull eller lin har vært en del av varemerket, brukes nå velur.

– Interessant, mener Gunn Helen Øye.

– Det er en klar sammenheng mellom hvordan vi innreder hjemmene våre og tiden vi lever i. Hvilke farger og materialer folket bruker er et slags symptom på tiden.

Hun tolker at det som skjer nå bærer bud om at vi er på vei inn i en tid der kravet til at alt skal være så perfekt vil løsne. Øye tenker at livene våre har blitt for ordentlige, og nå kommer en naturlig motreaksjon.

Satser du på «riktig» kvalitet, er velur stoffet for godstolen.

Satser du på «riktig» kvalitet, er velur stoffet for godstolen. Foto:

– Dette kalde landskapet av perfekthet i form av den «perfekte» kroppen, mastergrader til alle og vellykkede hjem og forhold gjør oss ikke godt, kommenterer hun.

Sosialantropologen er ikke bare en kjølig betrakter, men også en livsnyter med et klart budskap:

– La oss slippe til rå «passion» i form av mykhet og dunkle, dype farger – og tørre å nyte det! Ikke bare fordi det er trendy, men fordi det vil gjøre oss godt, sier hun til ifi.no.

Ellen Lind hos Green Apple forteller at 70 prosent av de stoppede møblene de selger nå er i velur. Og velursofaen er ikke bare en «finsofa» lenger.

– Det foregår en elegant og eksklusiv oppgradering av kosekroken, sier hun.

Lind forteller at det finnes velur i mange ulike kvaliteter, fra det sårbare, eksklusive til de mer praktiske, syntetiske, som for øvrig har blitt mye mer eksklusive enn tidligere.

Jannicke Sveen fra Intag, som blant annet leverer tekstiler til møbelindustrien, bekrefter tendensen.

– Vi har sett vekst i interessen for velur tidligere, men det har pleid å roe seg etter kort tid. Nå er det annerledes, og jeg er litt overrasket over at det fortsetter å øke, medgir hun.

Sveen tror som Øye at dette har noe med tidsånden å gjøre, og at vi sier «ja, takk» til både eleganse og kos. Både Sveen og Lind kommenterer at velur er en fellesbetegnelse på en lang rekke tekstiler laget av ulike naturfiber eller kunstfiber. Felles er den litt «hårete» overflaten der fibrene er skåret og står rett opp som små «pigger». Foruten møbler er det også stor vekst i velur som gardiner. (ANB)

Artikkeltags