Ny ferietrend på hjul

Nordmenns kjøp av bobiler og campingvogner er tilbake på rekordnivåer.

Nordmenns kjøp av bobiler og campingvogner er tilbake på rekordnivåer. Foto:

Av

De siste månedene har salget tatt helt av.

DEL

I årets sju første måneder ble det registrert drøyt 2.100 nye bobiler her i landet, 9,5 prosent flere enn tilsvarende periode i 2014, viser ny statistikk. Antall nyregistrerte campingvogner var 2077, opp 8 prosent fra i fjor.

– Interessen er tilbake for fullt. Markedet for nye vogner og biler er brennhett, og på brukt klarer vi nesten ikke å skaffe nok til å møte etterspørselen, sier Odd Askjem, daglig leder i Askjems Camping-Center AS.

Mest ivrige

Askjem har fulgt bransjeutviklingen tett gjennom flere tiår.

– Salget har løftet seg kraftig de senere årene og nådde en foreløpig topp i 2013. Deretter flatet kurvene ut for bransjen sett under ett. 2014 endte med salgsnedgang for både bobiler og campingvogner før pilene igjen pekte bratt oppover fra i vår, sier han.

Interessen for å investere i camping på hjul er høyere i Norge enn i de fleste andre europeiske land, ifølge Peter Blomqvist, Skandinavia-sjef i Adria Caravan AB.

– Også innen Skandinavia utmerker Norge seg med en særlig høy salgsvekst. Det er økning også i Sverige, men ikke i samme grad, sier Blomqvist.

Ferieform

Adrias bobiler har vært mestselgende i Norden i åtte år på rad. Campingvognene har hatt en salgsøkning på 35 prosent i Norge hittil i år og er markedsledende i Sverige.

– Denne ferieformen appellerer til stadig flere skandinaver. Mange setter pris på frihetsfølelsen og muligheten til å reise dit man vil. Det har også blitt langt flere yngre kjøpere, både par og familier med barn, sier Blomqvist. (ANB)

Artikkeltags