Slik går du fram hvis du blir forsinket

Mange har fått en frustrerende start på ferien.

Mange har fått en frustrerende start på ferien. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Det gjør ikke forsinkelsen eller kanselleringen mindre frustrerende, men her er tipsene hvis du blir rammet.

DEL

– Det første du bør gjøre er å kontakte selskapet du reiser med. Sjekk hva de dekker som følge av forsinkelsen og når du kan forvente å få reise videre, sier Heidi Tofterå Slettemoen, som er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

Enten du har bestilt turen gjennom byrå eller reiseselskap direkte bør du begynne der. De bør ha god informasjon om situasjonen på sine nettsider, på flyplassen, togstasjonen eller annet sted du skal reise fra.

– Forbrukerrådet har også god informasjon på sine nettsider om hvilke rettigheter du har på akkurat din type reise, sier Slettemoen.

Hva du har krav på varierer ut fra hvor langt du skal reise og hvor langvarig problemene som oppstår blir.

– Byrået eller reiseselskapet kan tilby en sum penger, måltider, drikke eller overnatting om forsinkelsen er lang nok. Selskapene skal også være behjelpelig med informasjon om eventuell ombooking eller refusjon, sier hun.

Det er viktig å vite at du ikke har krav på kompensasjon uansett ved en forsinkelse. På nettsidene sine skriver Forbrukerrådet at du ikke er dekket hvis det er «ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet» som er årsaken til innstillingen. Eksempler på dette kan være dårlig vær, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.

Når bør du kontakte forsikringsselskapet?

– Hvis du ikke får dekket alle ekstrakostnadene forsinkelsen eller kanselleringen gir deg på denne måten, er det fornuftig å kontakte forsikringseskapet ditt. Dekningene til selskapene varierer. Derfor er det viktig å sjekke selskapene opp mot hverandre før du kjøper reiseforsikring, uttaler Heidi Tofterå Slettemoen.

Tips for å unngå reisestresset :

I travle perioder med mange reisende er det ekstra viktig å beregne god tid. Husk også på dette når du bestiller reiser med flere etapper.

Er du sikker på at du har nok tid til neste flyvning? Hvis du har for dårlig tid og burde forstått dette selv, er det ikke sikkert at forsikringen kan hjelpe deg. Pass også på å sjekke at for eksempel togstrekninger, kjøreruter eller liknende ikke er påvirket av planlagt vedlikeholdsarbeid i perioden du skal ut å reise.

I fjor var reiseerstatningene rekordhøye, og passerte to milliarder kroner for andre år på rad, viser tall fra Finans Norge. 

Blir avgangen så forsinket at du får merutgifter til overnatting dekkes fra 2.500 til 5.000 kroner, eller 500 kroner per døgn om du er mer enn åtte timer forsinket. Mister du flyforbindelsen din på grunn av forsinkelser, kan reiseforsikringen dekke innhenting av videretransport.

Utgifter som dekkes av reisearrangør, trafikkselskap, flyselskap eller andre dekkes ikke av reiseforsikringen. Det gjør heller ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som flyselskapet selv har erstatningsansvar for. (ANB)

Artikkeltags