10.000 så «90 minutter»

Aksel Hennie og Kaia Varjord i aksjon i «90 minutter», som solgte 10.000 i billetter i åpningshelgen.

Aksel Hennie og Kaia Varjord i aksjon i «90 minutter», som solgte 10.000 i billetter i åpningshelgen. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Den hardtslående filmen om partnerdrap, «90 minutter», solgte over 10.000 billetter i åpningshelgen.

DEL

Filmen, med Aksel Hennie, Mads Ousdal, Bjørn Floberg, Kaia Varjord og Pia Tjelta i bærende roller, hadde norgespremiere fredag. Og kinogjengerne dukket opp for å få med seg den kritikerroste og medieomtalte filmen, som dermed gikk inn på en 4. plass på kinotoppen – som beste nye film.

– Det er helt fantastisk, det er tross alt ikke en popcornfilm. Det sier noe om at norske kinogjengere er nysgjerrige, modige og engasjerte, og jeg er ydmyk, sier regissør Eva Sørhaug i en kommentar, der hun også fastslår at hun er stolt over at filmen har «klart å sette søkelyset på en alvorlig og i stor grad tabubelagt tematikk».

Når Sørhaug har markedsført filmen, har hun tatt utgangspunktet i en statistikk som angivelig plasserte Norge på Europa-toppen i partnerdrap – en statistikk som både Amnesty, Krisesentersekretariatet og Likestillings- og diskrimineringsombudet også har brukt.

Søndag meldte Dagbladet at dette var feilaktig, og de to førstnevnte instanser rykket ut og beklaget at de hadde brukt udokumenterte opplysninger. I en kommentar til avsløringen sa regissøren til avisen:

– Uansett hvor mange som blir drept og uansett statistikk så er det jo for mange, og fascinerende mange i verdens mest likestilte land, sier Eva Sørhaug. (ANB-NTB)

Artikkeltags