Breivik-teater er utsolgt

Det danske teaterstykket om Anders Behring Breivik kommer til Oslo kommende helg.

Det danske teaterstykket om Anders Behring Breivik kommer til Oslo kommende helg. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Det kontroversielle danske teaterstykket «Manifest 2083» kommer til Oslo i helgen. Begge forestillingene er utsolgt.

DEL

– Vi er spent på hvordan stykket vil bli mottatt i Norge, sier pressemedarbeider Jeannie Heltrop ved CaféTeatret i København til NTB.

Til helgen kommer oppsetningen som pårørende etter 22. juli har forsøkt å stanse, og som har møtt sterk kritikk og fordømmelse, til Oslo.

Stykket hadde premiere på CaféTeatret i København 15. oktober, og mottakelsen var blandet. I Oslo spilles forestillingen kun denne helgen. Alle billettene er for lengst utsolgt, forteller informasjonsansvarlig Siv Svendsen til NTB

Også i Danmark er billettene utsolgt ut spilleperioden i år. På grunn av den store interessen har teateret satt opp en ekstra spilleperiode fra 5. til 23. januar, men det er ingen planer om nye forestillinger i Norge.

Da det ble kjent i januar at dramatikeren Christian Lollike og skuespilleren Olaf Højgaard ville sette opp et stykke basert på Breiviks 1.500 siders manifest, ble de møtt med massive protester. Begge har mottatt store mengder hatpost og hatinnlegg i avisene etter at planene ble kjent.

Siv Svendsen sier Dramatikkens Hus har mottatt kritikk for å vise forestillingen, men hun tror folk vil endre mening etter å ha sett stykket.

– Jeg opplever ikke forestillingen som spekulativ, men som en kunstners ærlige ønske om å forstå, og om frykten for det høyreekstreme som trer fram i Europa, sier hun.

Flere norske anmeldere som har sett forestillingen i København, mener derimot at forestillingen faller ned på feil side av det spekulative.

«Vondt og unødvendig», skriver Dagsavisens anmelder Hege Ulstein, som mener stykket ikke gir ny innsikt, verken politisk eller psykologisk. Hun mener forestillingen kan kalles spekulativ, og advarer på det sterkeste personer som var på Utøya eller som mistet noen der, mot å se stykket.

Sven Egil Omdal i Stavanger Aftenblad mener at skapernes tvil rundt om de kunne gestalte massemorderen uten samtidig å bli hans nyttige idioter, har ført til at forestillingen har mistet nerve og retning.

VGs anmelder Borghild Maaland mener fokuset på Breivik blir stort, og at man dermed får den «snikende følelsen av det nyttige idiotiet».

Bedre mottatt i Danmark

Jeannie Heltrop ved CaféTeatret påpeker at oppsetningen jevnt over har fått bedre anmeldelser i Danmark enn i Norge.

– Man kan se en tydelig forskjell. Det handler nok om at temaet er mer ømtålig i Norge, tror hun.

– Det er selvfølgelig også noen i Danmark som synes dette er problematisk, men de fleste anmelderne har vært enige i at det er en forestilling som aktiverer publikum og utfordrer publikum om etikk og vårt samfunn, sier Heltrop.

Verken Christian Lollike eller Olaf Højgaard ønsker å bli intervjuet i forkant av forestillingene i Oslo. (ANB-NTB)

Artikkeltags