Gammel og gul

Solo fyller 75 år i år. Den regnes for å være en erkenorsk brus, men den kom til Norge fra en spansk resept. Flaskene på dette bildet viser hvordan utseendet har endret seg med årene, den nyeste til høyre.

Solo fyller 75 år i år. Den regnes for å være en erkenorsk brus, men den kom til Norge fra en spansk resept. Flaskene på dette bildet viser hvordan utseendet har endret seg med årene, den nyeste til høyre. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Norges nasjonalbrus fyller 75 år. Den bærer alderen godt, selv om nostalgi-faktoren nok er høyere enn salgstallene.

DEL

Til sommeren planlegges flere reklamestunts i forbindelse med 75-årsjubileet, men noe mer enn det vil ikke Petter Wiencke, produktansvarlig for Solo, røpe foreløpig.

Han jobber også i Ringnes, som produserer det aller meste av den gule brusen ved tappeanlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo. Også Mack i Tromsø, Aass i Drammen og Oskar Sylte i Molde tapper Solo.

Men det er mange årganger siden brusen hadde sine glansdager.

Spanske appelsiner

«Soloens far», Torleif Gulliksrud, fikk oppskriften på et appelsinkonsentrat under en forretningsreise i Spania på begynnelsen av 1930-tallet. Konsentrat ble kalt Naranjina Solo (= bare appelsin).

Gulliksrud tok med seg oppskriften tilbake til Norge og fikk Tønsberg Bryggeri til å starte produksjon av leskedrikken. Det spanske navnet ble imidlertid for tungvint. Derfor havnet de første flaskene med Solo i butikkhyllene her i landet i 1934.

Brusen ble raskt en suksess, og i mange år var den nordmenns klare favoritt. Først på 1960-tallet gikk Coca-Cola forbi, og noen år senere ble Solo også passert av Pepsi-Cola. I dag er Solo det fjerde største brusmerke. Til og med erkefienden Fanta – Coca-Cola Companys gule variant – selger noe bedre enn Solo.

Marty Feldman

«Bare Solo er Solo», var slagordet da den britiske skuespilleren og Hollywood-stjernen Marty Feldman (1934-1982) ble hyret inn som hovedperson i fem reklamefilmer for Solo i 1975.

I reklamen spilte den verdenskjente komikeren på konkurransen med de to Cola-brusene.

– Vi snudde opp ned på alle Cola-slagordene, og da passet det veldig godt med humoren til Marty Feldman, forteller Børre Werner, som 29 år gammel var med å lage reklamefilmene.

– Det var en fantastisk opplevelse for en ung reklameskaper fra Norge. Jeg husker at det kostet 500.000 å få med Feldman. Først sa agenten hans nei, men vi fikk hjelp fra en sjef i Warner Brothers som vi traff i Sverige. Han overtalte Feldman, forteller Werner.

Olos

– En av filmene hadde Cæsars død som utgangspunkt, men den ble raskt fjernet. Årsaken var at en aller annen «indremisjonær» hadde sett den på kino i Bergen og reagert på at ordet «halleluja» ble brukt i filmen. Det var for sterk kost, og det ble påstått at filmen var blasfemisk. Det var den selvsagt ikke, og i dag ville ingen ha reagert. Men sånn var det den gang, og nå klarer jeg dessverre ikke å spore opp denne morsomme Feldman-reklamen igjen, sier Børre Werner.

Både før og etter Feldman har reklamen spilt en viktig rolle for Solo. Mange bruker i dag munnhellet «gult er kuult» uten å vite at det var slagordet i en reklamekampanje for den gule appelsinbrusen på 1980-tallet.

Også andre salgspåfunn, som for eksempel «Olos-en» bak på Solo-etiketten, er blitt stående som norske reklamesuksesser. «Oslos-ene» var fraser der norsk ble oversatt ord for ord til engelsk. De var også ett av de første eksemplene på interaktiv reklame her i landet fordi «Olos-ene» ofte ble innsendt av brusdrikkerne selv.

Olga Marie

Mange husker nok også sangerinnen Olga Marie Mikalsen (1915-2006) framføre «Hurra for deg som fyller ditt år» i reklamefilmen i forbindelse med Solos 60-årsjubileum i 1994.

Da var Solo-slagordet: «Sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten». (ANB)

Artikkeltags