Nye tog tåler snøen

NSB har bestilt 50 tog av typen Flirt, men opsjon på ytterligere 100. Per i dag er det over 400 slike tog i drift i over 10 land. Her ved siden av den  gamle "Arbeidshesten" i NSB Togtype 69

NSB har bestilt 50 tog av typen Flirt, men opsjon på ytterligere 100. Per i dag er det over 400 slike tog i drift i over 10 land. Her ved siden av den gamle "Arbeidshesten" i NSB Togtype 69 Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

NSB tester denne uka ut nye tog og lover bedre punktlighet når disse settes i drift fra 2012.

DEL

Togene i Sveits er kjent for å gå på sekundet. I fjor gikk NSB til innkjøp av 50 nye tog produsert i alpelandet, og denne uken har de prøvekjørt togtypen «FLIRT».

– Sveitserne er vant til tilsvarende forhold som det er i Norge på vinterstid, og vi har ikke møtt problemer under testingen. Det som er spesielt med denne togtypen er at alle kritiske komponenter er bygget inn på undersiden eller plassert på taket, slik at vi unngår problemer med ising, sier konserndirektør Stein Nilsen i NSB til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Akkurat ising har skapt togproblemer i vinter.

– Når det er veldig kaldt med lett snøvær og det fokker i tunnelene, kan det bli problemer. Vi går fra minus 20 til pluss 18 inne i tunnelen, og når togene kommer ut igjen dannes det is på undersiden, forklarer Nilsen.

NSB har bestilt 50 Flirt-tog, og de første settes i drift i begynnelsen av 2012. Prislappen er på fire milliarder kroner, og togene kan nå 200 km/t på enkelte strekninger i Norge.

– Disse togene har store fartsressurser og er konstruert for å være pålitelige, så dette vil føre til bedre punktlighet. Men det vil ikke løse alle problemer, og politikerne må innse at jernbanenettet må oppgraderes. Først og fremst må det gjøres noe med signalanleggene, hvor vi har opplevd de største utfordringene, sier han.

De nye togene skal i første omgang settes inn i intercitytrianglet på Østlandet, men NSB vil vurdere Flirt-tog på andre strekninger senere. (ANB)

Artikkeltags