Tonnevis av klær blir søppel

Én av fire kaster sokken om den mangler partneren sin, mens omtrent 70 prosent gjør det samme med ødelagte klær, viser fersk undersøkelse.

Én av fire kaster sokken om den mangler partneren sin, mens omtrent 70 prosent gjør det samme med ødelagte klær, viser fersk undersøkelse. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Hver nordmann kaster om lag fire bæreposer med klær hvert år.

DEL

Det kastes mellom 40-50.000 tonn klær i restavfallet, eller omtrent 250 millioner t-skjorter. Halvparten av dette kunne vært gjenbrukt, mens det resterende kunne blitt materialgjenvunnet.

Vann i 12 dager

Fretex, som mottar 15.000 tonn tekstiler årlig, jobber hardt for å snu kastetrenden og oppfordrer alle til å levere inn slitte, hullete klær og tekstiler.

– Dersom hver nordmann kastet én kilo mindre i løpet av ett år, ville vi spart så mye at vi kunne forsynt hele landet med vann i nesten tolv dager. I tillegg ville vi redusert både kjemikalieforbruket og CO2-utslippet, sier utviklingssjef for Miljø og logistikk, Arnt-Willy Hjelle.

– Det er mye å vinne, og vi ønsker rett og slett gamle, ødelagte, slitte klær, og alt annet som ikke blir brukt lenger. Så lenge klærne ikke er fuktige, kan absolutt alt leveres inn til oss, føyer Hjelle til.

Web-serie

Arnt-Willy Hjelle er utviklingssjef for Miljø og logistikk i Fretex.

Arnt-Willy Hjelle er utviklingssjef for Miljø og logistikk i Fretex. Foto:

Jobben med å motbevise feiloppfatninger og myter om gjenbruk og gjenvinning, er langt fra over. Før sommeren ble også den siste rapporten fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) om nordmenns klesforbruk offentliggjort.

Ikke overraskende viser også den at forbruksvarer som undertøy, sokker og strømper, samt skadede eller utslitte klær blir kastet rett i søpla.

Nå slipper Fretex en humoristisk vinklet web-serie som skal opplyse om gjenbruk og gjenvinning av klær. Bruktkjeden håper at denne kan bidra til å snu trenden.

– Jobben vår består delvis av å fortelle folk om at hullete tøy ikke er ubrukelig. Vi er avhengige av å nå ut med budskapet vårt for å få til en positiv endring for miljøet, sier Arnt-Willy Hjelle. (ANB)

Artikkeltags