TVNorge legger ned nyhetene

Harald Strømme er administrerende direktør i TVNORGE.

Harald Strømme er administrerende direktør i TVNORGE. Foto:

Artikkelen er over 9 år gammel

TVNorge vil satse mer på underholdning og legger ned nyhetssendingene.

DEL

Programpostene Aktuelt, Sporten, Spotlight og Været forsvinner fra nyttår. Kanalen har hatt nyhetssendinger siden 1991.

– Dette er ikke noe vi har gjort med lett hjerte. Det er resultat av et offensivt grep vi gjør for å realisere framtidige satsinger og rendyrke vår profil som underholdningskanal, sier kommunikasjonsdirektør Ditlef M. Jacobsen i TVNorge til NTB.

35 årsverk i produksjonsselskapet Mastiff er i dag engasjert i arbeidet med nyhetssendingene. Mastiff Nyheter har produsert programmene for TVNorge siden 2002.

Seertallene falt

Bakgrunnen for beslutningen er en stadig sterkere konkurranse blant nyhetsmediene.

– Det er ikke sikkert at nyheter skal være blant kjerneproduktene på TVNorge. Andre aktører som har forutsetninger og ressurser til å lage tyngre nyhetssendinger kan gjøre det, så kan vi konsentrere oss om å lage gode underholdningsprogrammer, sier Jacobsen.

– Folks nyhetsvaner har endret seg, og internett spiser seg mer og mer innpå. Det er noe vi har merket godt. Seertallene er blitt noe redusert, sier han.

Det er ikke bestemt hvordan sendeskjemaet vil bli etter årsskiftet.

– Ikke innsparing

TVNorge vil heller bruke pengene på egenproduserte programmer.

– Det er viktig for oss å understreke at dette ikke er del av noen spareplan. Det vi gjør er å flytte ressurser for å rendyrke kanalens profil, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Vi kommer aldri til å bli noe NRK-light. Vi skal gjøre det vi er best til, nemlig å lage enda bedre underholdningsprogrammer av typen 71-grader nord, Tangerudbakken borettslag og andre, sier han.

En annen grunn til at kanalen nå gir opp nyhetskampen er omleggingen fra analog til digitalt sendenettverk. Opphøret av lokal-TV samarbeidet har hatt betydning.

– Nyhetssendingene har vært sentralt for TVNorge, også i tilknytning til distribusjonen. Men det er ikke lenger like relevant etter overgangen til digitale sendinger, sier Jacobsen.

De første årene fra 1991 produserte kanalen nyhetene selv. I 1997 overtok Nyhetskanalen, i 1998 TV 2 og til slutt MTV Mastiff i 2002. I forrige uke ble det kjent at TVNorge legger ned lokal-TV-satsingen OsloTV. (ANB-NTB)

Artikkeltags