En skrekkelig «Blåtur»

Dan Skjæveland og Julie Rusti har to av de sentrale rollene i «Blåtur».

Dan Skjæveland og Julie Rusti har to av de sentrale rollene i «Blåtur». Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Bjørn Sortland slet seg ut av forfatterhula og ga seg filmskapingen i vold.

DEL

– I skrekk- og thrilleruniverset er det lov til å leke, det trengte jeg nå, sier han.

Filmen «Blåtur» beskrives som et resultat av forfatter Bjørn Sortlands 40-årskrise. Sortland, kjent for barnebokserien «Kunstdetektivene» og romanen «Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar», kjøpte seg et dyrt kamera og forenet sine krefter med purunge folk i filmbransjen. Resultatet har blitt gyseren «Blåtur».

– Jeg har levd av å skrive i 20 år. Jeg ville ut av det rommet og jobbe sammen med noen, sier han om bakgrunnen.

Gjennom en kompis som er lærer i Sandnes ble han koblet sammen med en gjeng svært unge og lovende filmelever. Da de fikk låne den tidligere kvinneavdelingen ved Dale psykiatriske sykehus utenfor Sandnes som location, var rammeverket det første som ble satt.

– Bygningen, som står øde og forlatt i dag, skriker etter å være kulisser for en skrekkfilm, ler Sortland. Han forteller at de ble advart mot å nærme seg det fryktinngytende huset, og at dersom de stilte seg ved et spesielt vindu, ville de bli overmannet av en fryktelig tristhet.

Vettskremte tjuver

– Slike ting trigget jo bare vår interesse for stedet, humrer den nyslåtte filmskaperen, og forteller at det ikke var det eneste skumle de opplevde i bygningen.

– Vi opplevde innbrudd. Det gikk nok rykter om at vi oppbevarte en del kostbart filmutstyr der inne. Men da politiet kom og fikk has på tjuvene, viste det seg at de var både tomhendte og slukøret. De fant stedet så nifst at de ikke orket å være der, sier Sortland videre.

Mens forfatteren stiller som manusforfatter og produsent, har han et team bak kamera som består av tre unge filmskapere fra Rogaland og deres venner. En ung jærbu, Ivar Aase, regisserte. Sammen har de skapt noe som i alle fall i teorien kan høres ut som en oppskrift på en 70-tallsskrekkfilm, fra asyl- og galehusmiljø.

Utgangspunktet er heller ikke helt ulikt David Finchers «The Game», men Sortlands film går i andre retninger.

Egenartet stemning

– Ja visst har filmen skrekkfilmelementer. Men jeg vil nok egentlig si at dette er en thriller, men langt fra noen tradisjonell sådan. Den er noe helt for seg selv, med en egenartet stemning, mener han.

Handlingen spinner rundt kjæresteparet Silje og Kaspar. Den spenningssøkende, kvinnelige halvdelen av paret kjøper en slags opplevelse til dem, et event, som bringer dem til et nedlagt asyl. Her møter de et annet par som er med på spillet. De er døve, og – viser det seg – nokså mystiske. Til å sette spillet i gang, er det også et annet par til stede, som snart opplever at leken går helt over styr. De mister grepet på spillet, og begynner å lure på hva som egentlig skjer.

– Hele filmen skal du, akkurat som Silje og Kaspar, lure på hvem som lurer hvem. Hva er en del av spillet, og hva er det ikke, sier Sortland videre.

– Er det ikke litt søkt at et ungt kjærestepar kjøper seg en slik tur, Sortland?

– Hele ideen startet med noe jeg leste i DN, om mennesker som kjøper seg såkalte eventer. Det finnes folk som bestiller en iscenesatt kidnapping, eller som driver med rollespill som går over både dager og uker. Nei, jeg synes ikke ideen er søkt, slår han fast.

Uten nattesøvn

Fra 12. april vises «Blåtur» på over 20 kinoer fra Fauske til Egersund. I Oslo og Drammen får filmen premiere fredag 26. april – og flere kinoer er interesserte.

Sortland forteller at «Blåtur» periodevis fratar ham nattesøvnen, men ikke på grunn av det skumle innholdet.

– Dette var bare noe jeg hoppet i, og jeg aner ikke hvordan det hele lander. Men jeg har fått min første anmeldelse – som var god! Det lover bra, smiler han.

I sentrale roller finner vi Julie Rusti, Vegar Hoel, Berte Rommetveit, Dan Skjæveland, Marit Sanden, Are Flåøien og forfatter Philip Newth stiller i rollen som spillmester. (ANB-NTB)

Artikkeltags