Jazz fra Bendiksens kjeller

Arne Bendriksen er nestor i norsk populærmusikk. Her med Kirsti Sparboe fra 1967.

Arne Bendriksen er nestor i norsk populærmusikk. Her med Kirsti Sparboe fra 1967. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Han vil gi nytt liv til glemt norsk 70-tallsjazz: Lars Mørch Finborud (26) har fått unik tilgang til arkivene hos Arne Bendiksen og NRK.

DEL

– 700 dollar? Nei, hold opp! Er det sant?

Arne Bendiksen (80) holder på å dette av stolen. Han har nettopp fått vite hvor mye plata han har i hendene selges for på internettauksjoner. For 25 år siden ga han ut det doble live-albumet med den amerikanske jazzmusikeren Webster Lewis og bandet hans, innspilt på Club 7 sommeren 1971.

Plata har siden oppnådd legendestatus blant internasjonale DJ-er og platesamlere. En av dem er Lars Mørch Finborud, som tidligere har satt sammen en serie samleplater med norsk soul, jazz og rock fra 70-tallet. Nå har han startet sitt eget plateselskap Plastic Strip Press, med støtte fra Norsk Kulturråd, og fått eksklusiv tilgang på arkivmateriale både hos NRK og hos Arne Bendiksen.

Første i en serie

CD-en med Webster Levis på Club7 er den første i en planlagt serie nyutgivelser av norsk 70-tallsjazz.

– Perioden 1969 til 1975 var en gullalder for skandinavisk jazz. I skyggen av kjente navn som Terje Rypdal og Jan Garbarek lagde folk som Svein Finnerud og Helge Hurum fantastisk musikk som ikke ble gitt ut. I arkivene til Arne Bendiksen og NRK finnes det haugevis med gullkantet materiale fra denne perioden, forteller Finborud.

– I utlandet er det en ekstrem fascinasjon for skandinavisk jazz fra 70-tallet. Førsteopplaget av Webster Lewis-utgivelsen er på 1000 eksemplarer, og det er allerede solgt til Japan, USA og Tyskland, forteller Finborud til Dagsavisen.

– Plata solgte under 1.000 eksemplarer da jeg ga den ut i 1972, kommenterer Bendiksen.

Eksklusiv vinyl

I kjelleren hjemme hos Arne Bendiksen er platehyllene fulle av sjeldne gamle vinylplater: Albumet Karin Krog og Dexter Gordon lagde sammen, en konsertplate med Egil Kapstad, Terje Rypdal og Jan Garbarek innspilt på Munch-museet. Side om side med Kirsti Sparboe, Bendik Singers og annen slagermusikk. Alt gitt ut på selskapene Arne Bendiksen Records og Arne Bendiksen Produksjoner.

– Det fascinerende med Arne Bendiksens arkiver er det voldsomme spennet, på den ene siden har du sjømannsviser og svensktopper, samtidig har du plater med Arne Nordheim, avant gardejazz og tidlig norsk psykedelisk rock: Bendiksen står bak en enormt rik produksjon, sier Finborud.

– Mye av dette er jo ikke så kjent. Mange ser på meg bare som han med den blå ballongen. Men det er ikke så farlig, sier Bendiksen.

– Jeg har gitt ut mye som jeg visste jeg ikke ville tjene penger på. Vi gjorde det fordi det var nytt og spennende, eller bare fordi vi visste at det ville bli fine plater.

Hip hop-hode

Blant skattene Finborud finner i hyllene denne gangen er albumet til kristenrockprosjektet Crossing.

– Den samplet jeg fra en gang, innrømmer han.

Finborud var nemlig en tredjedel av hip hop-gruppa Uro, som ga ut et album og et par singler, der de blant annet samplet gammel norsk jazz.

– Jeg har gått fra å være hip hop-hode til jazzhode, smiler Finborud.

– Det startet da jeg fikk en enorm platesamling i hendene fra foreldrene mine, med mye norsk jazz fra 70-tallet. Vi lette etter biter å sample, og jo mer jeg hørte på platene, jo bedre skjønte jeg at jazzartistene var sinte på oss som samplet dem. Originalene er jo mye bedre, forteller Finborud.

De siste to årene har han tilbrakt mye tid i arkivene til Arne Bendiksen og på NRK for å finne ny gammel musikk til plateselskapet sitt. Bendiksen sitter på Norges største private samling av masterinnspillinger, og har sitt eget arkiv over 45.000 låter digitalisert fra gamle spolebånd.

– Jeg har altfor mye å holde styr på. Jeg trenger hjelp. Så jeg er bare glad for at sånne som Lars dukker opp og er interessert i å gi ut gammelt materiale på nytt. Det er jo kulturarbeid han driver, sier Bendiksen begeistret. (ANB)