Norsk film spiser innpå Hollywood

«Olsenbanden jr Sølvgruvens hemmelighet» topper besøksstatistikken for norske filmer i år. Her en scene fra filmen. Fra venstre: Robert Opsahl (Kjell), Ola Isaac Høgåsen Mæhlen (Egon) og Ole Martin Wølner (Benny).

«Olsenbanden jr Sølvgruvens hemmelighet» topper besøksstatistikken for norske filmer i år. Her en scene fra filmen. Fra venstre: Robert Opsahl (Kjell), Ola Isaac Høgåsen Mæhlen (Egon) og Ole Martin Wølner (Benny). Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Målet om 25 prosents markedsandel er på god vei mot å innfris. I år nådde norske barnefilmer målet innenfor sin sjanger, mens norsk film som helhet økte til 16,4 prosent.

DEL

Aldri før har det blitt satset så mange offentlige kroner på produksjon av helnorsk film.

Da Stortinget vedtok Filmmeldingen tidligere i høst, ble målet satt til 25 filmer i året og en total markedsandel på 25 prosent. Nye tall fra bransjeorganisasjonen Film & Kino viser at den norske filmbransjen sakte, men sikkert er på vei rett vei, skriver Dagsavisen.

1,7 millioner nordmenn fikk med seg de norske kinofilmene som hadde premiere i 2007. Til sammen oppnådde de en markedsandel på 16,4 prosent, litt mer enn i fjor. Med unntak av 2003 har ikke markedsandelen på norske filmer vært høyere siden 1975.

Men det er produsentene av norske barnefilmer som gjør det skarpest, med 25 prosent av det totale markedet for barne- og familiefilmer.

– Det er hyggelig å se at norske filmer opprettholde markedsandel, og at barnefilmene gjør det så bra, sier kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i Film & Kino.

Barnetoppen

Av de 20 mest sette filmene i år, er fem norske. Fire av dem er barne- og ungdomsfilmer.

«Olsenbanden Jr. og sølvgruvens hemmelighet» hadde premiere i februar, og oppnådde et besøkstall på 297.000 etter 35 uker med visning. Dermed kom filmen på 5. plass over de mest sette filmene i 2007.

En annen norsk barnefilm som hadde premiere i året som gikk, «Elias og Kongeskipet», ble sett av hele 234.000. Den norske ungdomsfilmen «Switch» ble også en overraskende suksess, med tett oppunder 200.000 solgte kinobilletter. På 19. plass kom «Svein og Rotta og UFO-mysteriet».

– Generelt sett er barne- og familiefilmer blant de mest sette, nesten uansett hvilket land de er produsert i. Ikke minst fordi disse filmene også trekker mange voksne, sier Birgitte Langballe.

Savner storfilmer

Selv om norske filmer vinner terreng, er den norske kinobransjen mindre fornøyd med året som helhet. I alt ble det solgt 11 millioner kinobilletter i 2007, en nedgang på ti prosent sammenlignet med fjoråret.

Sommerens besøkstall satte riktignok nye publikumsrekorder, med premierer på storfilmer som «Harry Potter og Føniksordenen», «Pirates of the Caribbean: At World's End» og «Spider-Man 3». Men filmgigantene i Hollywood leverte færre kassasuksesser i år enn i 2006, da filmer som «Istid» og «Da Vinci-koden» toppet listene.

Den norske kinobransjen tror dette er årsaken til sviktende besøkstall, og ikke at film taper terreng i forhold til konkurrerende medier som spill, internett og DVD.

– Hvis vi ser på besøkstallene over flere år, så er det ganske stabilt. Men det er helt åpenbart at vi er avhengige av store, populære filmer for å få et høyt besøk. I 2007 manglet vi de aller største publikumssuksessene, konstaterer Birgitte Langballe. (ANB)

Artikkeltags