Stempler inn i Bjørvika

Mandag morgen hadde de ansatte i det nye operahuset sin første arbeidsdag i nytt bygg. Operasjef Bjørn Simensen holdt tale.

Mandag morgen hadde de ansatte i det nye operahuset sin første arbeidsdag i nytt bygg. Operasjef Bjørn Simensen holdt tale. Foto:

Artikkelen er over 10 år gammel

Etter en intens dugnad i helgen, kunne Statsbygg endelig overlate praktoperaen i Bjørvika til Den Norske Opera & Ballett. Og om tre måneder får publikum slippe inn.

DEL

– Dette er et nytt og bedre liv!

Operakorets Trond Bjerkholt bryter ut i et utdrag fra «Marechiare» av Tosti, i spontan glede over endelig å få flytte inn i den nye operaen.

Fem år etter det første spadetaket i februar 2003, og nesten et halvt år før opprinnelig planlagt, er den nye operaen nå klar til å ta imot alle sangerne, musikerne, ballettdanserne, kostymemakerne, sminkørene, scenearbeiderne og resten av de rundt 550 ansatte som skal ha Operaen som sitt arbeidssted fremover.

– Det å kunne stå her og ta imot de ansatte i dag er som et eventyr, fastslo operasjef Bjørn E. Simensen overfor NTB.

Sammen med styreleder Ellen Horn og ballettsjef Espen Giljane sto Simensen ved ansatteinngangen og ønsket hver og en av de ansatte velkommen mandag morgen.

Labyrint

I den labyrintaktige operaen virret de operaansatte rundt, på jakt etter kontorer, prøvesaler, toaletter, og veien inn og ut i morgentimene mandag.

– De har malt forskjellige farger på hver side av korridorene, så vi skal vite hvilken side som vender ut av bygget og hvilken side som vender inn, forteller operakorets Charlotta Fresk, mens hun prøver å finne veien fra kantina til korets prøvesal.

– Titta, Alfred, se så fint det er her mamma skal jobbe, sier den opprinnelige svenske sopranen, når hun til slutt finner salen. Sammen med mamma tester Alfred (3) ut akustikken med svenske barnesanger i det sju meter høye rommet.

– Her var det virkelig blitt flott. Første gang vi var her, var det som å stå i et stort hvitt hull, det føltes som å stå i et fangehull, forteller Fresk.

Nå har bekledning, korscenen og de 60 koristenes ergoterapautinnstilte stoler kommet på plass. Korsalen skal være blant de beste i hele verden.

Savner lyden

Fresk har jobbet i Folketeaterbygningen siden 1999. Hun sier det er godt endelig få komme ut av de trange garderobene og de små toalettene, der man nesten ikke kom inn med krinoline, noe man jo til stadighet er iført når arbeidsplassen er en opera. Andre ting vil hun imidlertid savne.

– Her er alt så stille. Alt er lydisolert. Jeg kommer til å savne all lyden. Det å gå rundt i gangene og lytte til hva de andre jobber med, kunne følge med på prøvesyngingen og alt som skjer, sier Fresk.

Jobbet hele natten

Mens de operaansatte får bruke mandagen til å kose seg med marsipankake og virring, var jobben langt fra unnagjort for Statsbygg. Rundt hvert hjørne ble det fikset, skrudd, båret og vasket i morgentimene mandag. Selv fem runder med nedvasking hadde ikke fått bort alt byggestøvet.

Operadirektør Bernt E. Bauge skal etter sigende ha fått nærmest panikk da han så hvordan det så ut i bygget fredag, men etter en intens dugnad i helgen, kunne dørene åpnes som planlagt.

– Vi holdt på til langt på natt i går med å tørke støv. Alle fra prosjektdirektøren og nedover har trådt til så det skulle være så fint som mulig her til i dag, forteller informasjonssjef Mette Nordhus i Statsbygg.

Åpningsgalla

Allerede tirsdag begynner imidlertid hverdagen også for de operaansatte. De har bare drøye tre måneder på seg til åpningsgallaen 12. april. Hakk i hæl følger premieren på den første balletten, «Et moderne sted», 25. april, og på den første operaforestillingen, «Jorden rundt på 80 dager», 26. april.

– Vår største utfordring framover blir å matche dette fantastiske husets kvaliteter med det som skal skje på våre tre scener, fastslår operasjef Bjørn E. Simensen. (ANB-NTB)