Feil kurs for elbiler

Sp-nestleder Ola Borten Moe vil kutte i støtten til dyre elbiler som Tesla.

Sp-nestleder Ola Borten Moe vil kutte i støtten til dyre elbiler som Tesla. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Sp-nestleder Ola Borten Moe vil kutte i støtten til dyre elbiler.

DEL

KOMMENTARTesla-biler kan dermed komme til å bli flere hundre tusen kroner dyrere allerede neste år.

– Jeg tror det er veldig få som forstår hvorfor samfunnet skal bruke så mye penger på Norges mest velbeslåtte, med så tvilsom miljøeffekt, sier Ola Borten Moe til Dagens Næringsliv. Han har ledet Senterpartiets programkomité som går inn for at dagens kjøpsfordeler for elbil skal «erstattes med en ordning hvor alle som kjøper nullutslippsbil får et fast støttebeløp». Dette vil ventelig bli vedtatt på helgens landsmøte i Senterpartiet.

Du kan også følge de daglige kommentarene på Twitter.

Ola Borten Moe mener det må bli slutt på at staten subsidierer luksusforbruket til de rikeste her til lands. Dagens Næringsliv kunne i fjor høst fortelle at Tesla-eierne i snitt har en inntekt på 1,1 million og samtidig har sluppet unna en momsregning på over to milliarder kroner. Elbiler er nemlig unntatt moms, også på ekstrautstyret som er levert med i kjøpet. Elbilene er også fritatt for engangsavgift ved kjøp av bil og slipper unna med lav årsavgift.

Ap har allerede gått inn for å sette et tak på støtten til elbiler, og nå følger altså Sp etter. Det hører med til historien at KrF er åpen for å kjøre i samme felt. Dermed kan det bli justering av elbilpolitikken dersom det blir regjeringsskifte til høsten. Sp-nestlederen får kraftig motbør fra Bellonas Frederic Hauge, både saklig og for å blande rollene som politiker og oljegründer.

– Ola Borten Moe står fullstendig uten troverdighet når han skriver brev til regjeringen og ber om en ren subsidie av eget oljeselskap, samtidig som han ber om kutt i elbilstøtten, sier Hauge. Også SVs Heikki Holmås er kritisk og peker på at «en rask utrulling av elbiler er den største trusselen mot oljeprisen». Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum ser imidlertid ikke problemer med at Borten Moe leder partiets programkomité.

Det kan bli en justering av elbilpolitikken dersom det blir regjeringsskifte til høsten.

Hauge og Holmås peker på et ømt punkt, men det blir for billig å kritisere Sp-nestlederen for rolleblanding. Det er ingen som reagerer når bonden Borten Moe bruker Sp-rollen for å fremme norske bønders sak. Slik sett bør han også være meningsberettiget til å mene noe om norsk elbilpolitikk.

Derfor går vi nå rett på sak. Det er fornuftig miljø- og klimapolitikk å gi elbiler særfordeler i en introduksjonsfase. Så kan det selvsagt være saklig uenighet om hvor lang den fasen bør være og hvilke tiltak som virker. I så måte er det fornuftig å sette tak på støtten til elbiler. En Tesla med mye ekstrautstyr kommer dårligere ut i et produksjonsmessig klimaregnskap enn for eksempel en strippet Nissan Leaf.

Som ellers i trafikken: Her gjelder det å avpasse farten etter klimaforholdene.

Artikkeltags