Nye takter i skolen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil redusere omfanget i læreplanene.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil redusere omfanget i læreplanene. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Fagene i grunnskolen skal «slankes» og fornyes.

DEL

KOMMENTARDette er beskjeden fra kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

- For å lære noe grundig, må elevene få nok tid til å fordype seg. Dagens læreplaner gaper over for mye. Lærerne må haste videre til nye temaer uten at elevene har fått tid til å lære skikkelig. Derfor trenger vi færre og tydeligere kompetansemål, sier ministeren.

Regjeringen vil altså fornye læreplanene, men beholde dagens fag. Mange vil være enige om at det er på tide med en opprydding og slanking av fagplanene, men det vil være uenighet om hva som skal fjernes. Ministeren lar behendig være å konkludere på dette punktet. Han legger i stedet opp til at det er fagfolk og skolesektoren selv som skal gjøre de konkrete vurderingene. På den annen side er regjeringen tydelig på at det nå skal bli obligatorisk eksamen i norsk, engelsk og matematikk. Samtidig foreslås det satsing på de praktiske og estetiske fagene, mer yrkesretting og fleksibilitet.

Du kan også følge de daglige kommentarene via Twitter

Kunnskapsministeren får mye ros for det som nå skisseres av fornying i skolen. SV-leder Audun Lysbakken mener regjeringen gjør en politisk venstresving ved å gi mer plass til livsmestring og demokratisk forståelse i skolen. Torbjørn Røe Isaksen mener derimot at det er gjenkjennelig Høyre-politikk og oppfølging av den linjen som partikollega Kristin Clemet la opp til i Bondevik II-regjeringen.

Her er det nok mange som blir lettere forvirret. Det er ikke så lett å vite hvem man skal låne øret til. Vi får håpe at en uavhengig sensor snart kan sette karakter og gi en objektiv analyse på regjeringens skolemelding. Det hører med til historien at Torbjørn Røe Isaksen har stilt spørsmål ved om Høyre bør stå fast på å ville innføre karakterer fra 5. klasse. Begrunnelsen er at det ikke er flertall for dette på Stortinget.

Mer interessant er det å registrere at Utdanningsforbundets Steffen Handal er positiv til det meste i regjeringens stortingsmelding. Nå skal det bli mer rom for det som i skolekretser karakteriseres som dybdelæring. Men forbundet ser også elementer som bekymrer. Et slikt punkt er forslaget om å øke andelen timer som kan omdisponeres fra ett fag til et annet. Handal frykter økt konsentrasjon om matte, engelsk og norsk på bekostning av fag innenfor samfunn, estetikk og humanisme.

Skoleveien blir til mens vi går.

Umiddelbart virker det som at regjeringen har funnet en gyllen middelvei for skolen. Problemet er at en del konklusjoner ennå ikke er trukket. Men slik bør det også være når man forbilledlig ønsker å spille på lag med lærerne og fagmiljøene i skolen. Da må vi ta den tiden som trengs. Skoleveien blir til mens vi går. Men til syvende og sist må politikerne fortelle hvor kateteret skal stå.

Artikkeltags