BMW X5 blir ny

BMW X5 har fått seg et aldri så lite ansiktsløft, slik at den er enda bedre rustet til å møte sine nye motstandere.

BMW X5 har fått seg et aldri så lite ansiktsløft, slik at den er enda bedre rustet til å møte sine nye motstandere. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Facelift på BMW X5 som er klar til å ta imot nye og tøffe konkurrenter.

DEL

En helt nye VW Touareg, og en like splitter ny Porsche Cayenne er i anmarsj. Nå gir BMW sin X5 en facelift, slik at den er enda bedre rustet til å møte sine nye motstandere.

Forandringene tidligere svarte plastikkdetaljer nå er lakkert i bilens farge, luftinntak foran inspirert av spesialutgaven X5 M, en nymodellert bakfanger med mer elegant linjeføring – og ellers ikke så mye.

Begynner bakfra

BMW er litt annerledes i bilverden, også når det gjelder facelifter. Der andre smeller på noen nye lykter, og kanskje en grill, uten å gjøre noe under skallet, og selger kjerra som om det skulle vært det siste og beste - har BMW tradisjon for å gjøre det omvendt.

De gjør gjerne bare en lett modernisering av utseendet, men de legger ned den store jobben bak fassaden. Nemlig i motor, drivverk og teknologi.

Turbopower

Faceliften av nye X5 har kun de nevnte små forskjellene utseendemessig, mot utgående modell. Under panseret derimot, er det andre boller. De har gjort store forandringer i motorutvalget, som blant annet betyr at du ikke slipper ut av salgshallen med en ny X5 – om den ikke har turbo.

Et slikt sneglehusformet system for overladning gjør underverker med både effekt og CO2-utslipp, og har nærmest blitt en nødvendighet for å møte dagens miljøkrav.

Les mer og se flere bilder her!

Ikke under liter’n

Motoren i xDrive35i erstattes av samme motor som sitter i 535i GT. Er du BMW-nerd, har du kanskje glede av å vite at internbetegnelsen på denne kraftpakka er ”N55.” En løsning med to turboer byttes ut til fordel for én turbo med twin scroll. Dette er billigere, og gir så og si samme fleksibilitet.

BMW X5 med denne drivkilden på 306 hester og 400 Nm vil klare 0-100 på 6,8 sekunder. Forbruket ligger på 1,01 liter på mila og et utslipp på 236 CO2 g pr/km.

0-100 på 5,5

Toppmodellen xDrive50i får en turbomatet 4,4-liters V8 på vanvittige 407 hester og 600 Nm. Da snakker vi 0-100 km/t på 5,5 sekunder! Artikkelforfatteren kjører en eldre Jeep Cherokee med en firteliters sekser på 184 hester, og blir slått i bakken av det lave forbruket på denne BMW´n. 1,25 liter på mila for en SUV-koloss med disse egenskapene, gjør at undertegnede stusser over 1,5 liter på mila ved superpen kjøring i egen bil. Kanskje på tide med en service snart?

Diesel er aller mest aktuelt i Norge, og her kommer xDrive30d med 245 hester. xDrive35d blir estattet med xDrive 40d, og man vil få 306 dieselhester og 600 Nm. Forbruket blir 0,75 liter på mila, og utslippet lander under 200 gram CO2 per km, nærmere bestemt på 198. Det er en gigantprestasjon!

Påskeklar SUV-kriger

Motorene formidler kraften gjennom en åttestegs automatkasse, og ut til hjulene via et oppdatert xDrive-system.

Blant den feterte delen av Norges befolkning, du vet de med oransje solariumshud og hytte i Hemsedal, så er det kamp hver påske om å ha den nyeste SUV-en på fjellet. Nå har BMW gitt dem noe nytt å jage etter, så får vi se hvor mange som klare å legge vantene på en slik før påsken er over oss!

Artikkeltags