Vi klager mest på kjøp av brukte biler

Flest forbrukere har spørsmål om et bruktbilkjøp, viser en fersk statistikk fra Forbrukerrådet.

Flest forbrukere har spørsmål om et bruktbilkjøp, viser en fersk statistikk fra Forbrukerrådet. Foto:

Av

Sjekk hva Forbrukerrådet mener du bør gjøre for å unngå et bomkjøp.

DEL

Forbrukerrådet har fått 29.235 spørsmål hittil i år, og folk tar hyppigst kontakt om bruktbil, mobiltelefoner og møbler, viser en fersk statistikk fra første halvår.

På klagetoppen

Aller flest spørsmål får Forbrukerrådet om et bruktbilkjøp. Hele 4.219 personer har tatt kontakt hittil i år, og det utgjør om lag 14 prosent av alle spørsmål. I tillegg har over 100 000 klikket på Forbrukerrådets bilsider.

— Vi anbefaler at du ber om tilstandsrapport, eller sjekker bilen selv på et verksted før du slår til. Bruk kontrakt. Du finner kontrakt for bil og sjekkpunkter for bilkjøp på våre nettsider. Spør etter garantien hvis bilen er under fem år gammel. Den gir deg gode rettigheter, og du får den med på kjøpet, sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.

Tesla på fjerdeplass

I svært mange av henvendelsene om bil er motparten enten en annen privatperson eller en liten lokal bilbutikk. Det finnes unntak, og Tesla Norge kommer på en fjerdeplass i oversikten over den vanligste motparten når folk ber om råd. I fjor kom elbilforhandleren på en 24. plass.

— Vi forventer at Tesla ser på tjenestene sine overfor forbrukerne, sier Høst.

Forbrukerrådet kan mekle mellom deg og bilselger om du ikke kommer noen vei. Over ti prosent av tvistene handler om bruktbil, viser statistikk fra første halvår fra tvistetjenesten. Det er den største enkeltkategorien.

Mobil og nettbrett

Folk er avhengig av tilgang til nettet. Går smarttelefonen i stykker, er reparasjonen gjerne kostbar, og du mister kontakten med omverdenen. IKT-produkter som mobiltelefoner og nettbrett står for 1.286 henvendelser og kommer som nummer to i forbrukerstatistikken.

Øverst på listen over motparter i statistikken for henvendelser finner du store kjeder som Elkjøp og Power.

— Du har fem års reklamasjonsrett, men skjer feilen etter tre til fire år, kan det være vanskelig å klage, fordi deler av mobilen ikke er ment å vare lenger. Oppdager for eksempel selger en fuktskade når du har mobilen inne til reparasjon, er ikke det nok til å avvise at feilen ikke var der da du kjøpte mobiltelefonen. Det må vises til en sammenheng mellom fuktskaden og feilen, sier Høst.

Trøbbel med sofa

Du skal leve lenge med en sofa. Møbler er den tredje vanligste kategorien av spørsmål med 1.222 henvendelser.

— Folk klager på stoff som falmer, og seteputer som svikter. Spør derfor om hvor mye sol og lys stoffet tåler og hva du kan forvente av putene. Da vet du hva du kan forvente. Sjekk også målene på møbelet før du bestiller, så vet du at det passer. Du har angrerett om du bestiller på nettet, men du må betale for returen, sier Høst. (ANB)

Artikkeltags