Bare 1 av 2 sjekker hvilket verksted som er billigst

Pris er viktigste faktor når nordmenn velger bilverksted, viser en ny undersøkelse. Men knapt halvparten sjekker med flere verksteder.

Pris er viktigste faktor når nordmenn velger bilverksted, viser en ny undersøkelse. Men knapt halvparten sjekker med flere verksteder. Foto:

Av

Det er prisen som teller mest når nordmenn skal velge hvor de vil reparere bilen. Likevel er det bare halvparten som tar seg bryet med å sjekke hvem som er billigst.

DEL

39 prosent oppgir pris som viktigste faktor ved valg av bilverksted. Det viser en ny undersøkelse som er foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

På delt andreplass kommer service og det at tilbyderen er et merkeverksted. Begge forhold regnes som viktigst av 22 prosent av de spurte. Deretter følger tilgjengelighet og andres anbefalinger.

– Selv om pris er det viktigste for mange, er det bare 46 prosent som oppgir at de sjekker med flere verksteder før de bestiller service eller reparasjon. Det er et tankekors, for forskjellene kan være store, så det lønner seg ofte å ta noen telefoner, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Når det gjelder kvaliteten på arbeidet, svarer en tredel at de tror merkeverkstedene gir best reparasjon og service. 17 prosent mener frittstående eller kjedeverksteder er best, mens 29 prosent ikke tror det er noen forskjell. 20 prosent svarer vet ikke.

– Det er lett å skjønne at oppfatningene rundt dette ikke gir noe entydig bilde, for i Norge stilles det strenge krav til godkjenning av verksteder. Alle må ha dokumentert kompetanse, topp moderne utstyr og tilgang til nødvendige tekniske data, sier Hansen.

ABL merker også at service på el- og hybridbiler seiler opp som et stadig viktigere marked for konkurransen mellomverkstedene.

– Her har det skjedd mye på kort tid. Svært mange verksteder er nå i stand til å håndtere vedlikeholdet av alle typer biler, helt uavhengig av motorteknologi.

Undersøkelsen viser også at mange bileiere ikke er kjent med den valgfriheten som gjelder på servicemarkedet.

– På spørsmål om de tror et frittstående verksted kan stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte, svarer 10 prosent nei og hele 33 prosent sier vet ikke. Nesten halvparten har altså ikke fått med seg at det her råder full likestilling, sier Arild Hansen.

I undersøkelsen svarer nesten 30 prosent at de tror garantien bortfaller hvis de går utenom merkeverkstedene i bilens garantiperiode. I tillegg oppgir 35 prosent at de ikke vet, eller ikke har tenkt over det.

– Bare en drøy tredel vet at garantien gjelder uavhengig av hvilken kategori det valgte verkstedet tilhører, framholder Arild Hansen. (ANB)

Artikkeltags