Dette er helt høl i hue

Dette er ikke tilfredsstillende sikt, og kan straffes med bot og i verste fall inndragning av førerkortet.

Dette er ikke tilfredsstillende sikt, og kan straffes med bot og i verste fall inndragning av førerkortet. Foto:

Av

Du kan faktisk miste førerkortet om du ikke tar deg tid til å skrape frontruten skikkelig.

DEL

Nå som minusgradene gjør sitt inntog om natta, må bilførerne være obs. Det er ikke lov å kjøre med bilruter dekket av is.

Dårlig tid og hylende unger er ingen unnskyldning. Du kan heller ikke kjøre av gårde så snart du har en liten isfri glipe på frontruten.

– Veitrafikkloven er helt klar. Den som kjører skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, sier Roger Ytre Hauge som er fagsjef på motor i Frende Forsikring. Det betyr at verken snø, is, dugg eller annet skal hindre eller redusere sikten og trafikksikkerheten.

Hundrevis av bøter

Bot er den vanligste reaksjonen fra politiet når de stopper biler uten tilstrekkelig sikt. Hvert år skriver UP ut flere hundre bøter for dette. Vanligvis er boten på 2.000 kroner, men du risikerer også høyere forelegg eller til og med å miste førerkortet.

– Det hjelper ikke å skrape frontruten for is, hvis du ikke har sikt fordi det er dugg på innsiden. Jo mindre du ser, jo større er risikoen for å miste førerkortet, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Sjåføren må også ha sikt til sidene og speil og bakrute må være isfrie.

Saken fortsetter under bildet.

Runar Karlsen er sjef for Utrykningspolitiet.

Runar Karlsen er sjef for Utrykningspolitiet. Foto:

– Det spiller ingen rolle om du bare skal en tur i butikken. En bil full av snø og is kan koste deg lappen, og i verste fall kan du utsette andre for livsfare, påpeker sier Roger Ytre Hauge.

Lappen ryker

Er sikten framover og til sidene sterkt begrenset, vil du bli anmeldt.

– Da gjør vi en vurdering i hvert enkelt tilfelle, og du kan få et ordinært forelegg fra 5.000 kroner og oppover. I tillegg fastsettes ofte en inndragelse av førerkortet på tre måneder eller mer, opplyser UP-sjef Runar Karlsen.

Dersom mangel på sikt er årsaken til en alvorlig trafikkulykke, skal det vurderes å reise tiltale for domstolene. Det vil for eksempel være tilfellet dersom fører av et kjøretøy med sterkt nedsatt sikt forårsaker en dødsulykke.

– Krasjer du, og det kan påvises en sammenheng mellom ulykken og slurv med skraping, vil det selvfølgelig kunne gi redusert forsikringsutbetaling, sier Roger Ytre Hauge.

I mange tilfeller er det snakk om foreldre som kjører barna til skolen, uten å ta seg tid til å skrape vinduene først. Latskapen kan være livsfarlig.

– På veiene rundt skoler og i boligområder er det ekstra viktig med god sikt i alle retninger, framholder Runar Karlsen. (ANB)

Artikkeltags