Her må du for all del IKKE gå ut av bilen

Det er mange ting å ta hensyn til når du skal kjøre i kolonne.

Det er mange ting å ta hensyn til når du skal kjøre i kolonne. Foto:

Av

En av de viktigste oppgavene som sjåfør i kolonnekjøring over fjellet er å sørge for å se og bli sett. Men du må for alt i verden ikke gå ut av bilen.

DEL

Det er vinterferie over store deler av landet, og som vanlig er det mange som tar turen til fjells. De aller fleste med bil, resten med tog eller buss.

Været skifter raskt i høyden, og skulle det bli uvær er det lurt å kunne reglene for kolonnekjøring.

– Det er jo aldri noe hyggelig å havne i bilkø, mens det snør og blåser utenfor. Men kolonnekjøring settes i verk først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskapene har kapasitet til å redde ut. Det sier Espen Opedal, direktør i Tryg Forsikring.

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre.

Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

– Været på fjellet kan gå fra sol til kraftig snøvær på få minutter. Blir det kolonnekjøring, må man være forberedt på ventetid før man kommer med. I verste fall kan det ta flere timer. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før, kan det lønne seg å sette seg inn i reglene. Det kan oppleves stressende å kjøre kolonnekjøring for første gang, sier Opedal.

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på, og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen, må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der. (ANB)

Slik kjører du kolonnekjøring:

Før du drar:

  • Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene.
  • Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveier.
  • Innhent informasjon om vei- og værforhold.
  • Ta med varme klær og vinterfottøy.
  • Ta med mat og drikke.
  • Ta med lykt, slepetau, snøskrape og spade.
  • Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk.
  • Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn.

Før kolonnekjøringen:

  • Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta.
  • Har du varmetråder i frontruta, så slå dem av.
  • Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen.

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk tåkelys og nødblink.
  • Hold jevn fart.
  • Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen.
  • La luftanlegget gå med kald luft på frontruten.
  • Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring.

Strekninger med kolonnekjøring:

Sør-Norge:

  • Hovden – Haukeli (Riksvei 9)
  • Haukelifjell (E134)
  • Hemsedalsfjellet (Riksvei 52)
  • Hardangervidda (Riksvei 7)
  • Hol – Aurland (Fylkesvei 50)
  • Vikafjellet (Riksvei 13)
  • Strynefjellet (Riksvei 15)
  • Filefjell (E16)
  • Dovrefjell (E6)

Nord-Norge:

  • Saltfjellet (E6)
  • Tosenfjellet (Fylkesvei 76)
  • Beiarfjellet (Fylkesvei 813)
  • Graddis (Riksvei 77)
  • Bjørnefjell (E10)
  • Kvænangsfjellet (E6)
  • Gratangsfjellet (E6)
  • Sennalandet (E6)
  • Hatter (E6)
  • Hønsa – Honningsvåg – Skarsvåg (E69)
  • Bekkarfjord – Hopseidet (Fylkesvei 888)
  • Snefjord – Havøysund (Fylkesvei 889)
  • Kongsfjordfjellet (Fylkesvei 890)
  • Båtsfjordfjellet (Fylkesvei 891)
  • Ifjordfjellet (Fylkesvei 98)

Artikkeltags