Vi flyr som før – og blåser i miljøet

Vi booker flyreiser i samme grad som før, selv om vi er klar over miljøproblemene.

Vi booker flyreiser i samme grad som før, selv om vi er klar over miljøproblemene. (Foto: )

Reiselysten vår er den samme, selv om vi vet at fly er miljøskadelig.

DEL

– Det er bra at vi anerkjenner belastningen flyreisene har på miljøet, men det er alarmerende at vi ikke velger å fly mindre, sier leder i Naturvernforbundet, Silje Ask Lundberg, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Undersøkelsen som Ispos og KLM har gjort for å kartlegge nordmenns holdninger til flyindustriens miljøpåvirkning, viser at annenhver nordmann anser fly som et miljøproblem. Likevel svarer syv av ti at de kommer til å reise like mye med fly i framtiden - til tross for påvirkningen det har på klimaet.

– Vi påvirkes selvsagt av tilgjengeligheten på flytilbudet, det lave prisnivået og det faktum at alternativet er vanskelig, mener forbundslederen.

Jernbaneutbygging

Lundberg illustrerer alternativet med at det er billigere å reise på helgetur til en europeisk storby enn å ta toget fra Oslo til Trondheim. Hun mener vi må få øyene opp for turisthorden som kommer til Norge og innse at landet vårt har mye å by på.

– Det blir enklere for oss å velge bort helgeturen utenlands hvis vi ser at sentrale myndigheter også satser på utbygging av jernbanen, kobler oss opp mot Europa og binder landet vårt tettere sammen, sier hun.

Silje Ask Lundberg.

Silje Ask Lundberg. (Foto: )

I undersøkelsen er det 64 prosent som svarer at «de aldri får dårlig samvittighet for miljøet» når de bestiller en flyreise. Ni av ti svarer at tilgangen på nasjonale og internasjonale flyreiser er nødvendig, selv om det også påvirker miljøet.

– Vi har alle et ansvar for å redusere forbruket vårt og å kutte unødvendige flyreiser som en billig langhelg i utlandet. Ved at det politisk legges til rette for miljøvennlig atferd og transport, vil det også være flere som velger det, sier Lundberg, som fikk med seg at Høyre har vedtatt å fjerne flypassasjeravgiften og erstatte den med en avgift som har en klar miljøeffekt.

– Erstatningen bør være en dyrere flyseteavgift. Da vil også selskapene måtte fylle opp flyene framfor å fly flere halvtomme fly, mener hun.

Det er bra at vi anerkjenner belastningen flyreisene har på miljøet, men det er alarmerende at vi ikke velger å fly mindre.

Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet

Fornybar biobrensel

KLM er opptatt av at bransjen fortsetter å stå på for å minske flyets miljøpåvirkning - blant annet gjennom å øke bruken av fornybar biobrensel.

– Flytrafikken har en påvirkning på klimaet som vi ikke kan lukke øyene for. Samtidig har flytrafikken en positiv effekt på handel, integrering og internasjonale relasjoner, sier Norden-sjef i Air France-KLM, Paul Terstegge, til ANB. (ANB)

Artikkeltags