Færre ulykker med russen

Det blir stadig færre ulykker med russebiler og russebusser, viser statistikken. (Foto: Fredrik Ringnes, Drammens Tidende/ANB)

Det blir stadig færre ulykker med russebiler og russebusser, viser statistikken. (Foto: Fredrik Ringnes, Drammens Tidende/ANB)

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Antall trafikkulykker der russ er involvert har gått ned, viser statistikken.

DEL

På begynnelsen av 2000-tallet var det i gjennomsnitt over 150 ulykker med russebiler og russebusser før 17. mai hvert år. I 2004 var det hele 174 ulykker.

De fem siste årene har gjennomsnittet sunket til 124 ulykker, i fjorårets russetid var tallet nede i 106. Det viser skadetall fra forsikringsselskapet If.

– Det snakkes mye om at russen blir verre, med kostbar feiring, fyll og støyende musikk nattestid. Men trafikksikkerhet blir russen stadig bedre på. Det skal de ha honnør for. Russen er adskillig bedre enn sitt rykte, sier informasjonsdirektør Jon Berge i If.

Nedgangen i antall ulykker er et resultat av økt bevissthet rundt trygge kjøretøy, mener han.

– Ikke minst blant russen selv. Det merkes når det er trafikkampanjer på skolene, påpeker Jon Berge.

Sammen med Personskadeforbundet LTN gir forsikringsselskapet If til sammen 1.000 kroner til russ som vil betale en sjåfør for å kjøre bussen deres to netter på valgfrie datoer i mai. 

– Det er et bidrag for å bevisstgjøre hvor viktig det er å stille med edru sjåfør på fest. Med ordningen får vi en anledning til å snakke trafikksikkerhet med russen, sier Berge.

Politiet og Statens vegvesen er ekstra mye på banen om dagen. På landets trafikkstasjoner tilbys gratis kontroll av russekjøretøy på bestemte datoer. 

– Tilstanden på biler og busser har helt klart blitt bedre med årene, ikke minst takket være kontrollene. Oppmøtet av russ er svært godt, og vi er fullbooket og jobber til langt på kveld for at alle skal få bussen sin godkjent i tide til feiringen, sier fagleder Erik Dammen ved Statens vegvesen i Asker, Bærum og Oslo.

Ved første gangs oppmøte på kontroll er ikke standarden nødvendigvis på topp.

– I vårt område har vi særlig mange busser. De har som regel stått stille i mange måneder siden forrige russefeiring, noe som ikke er bra for bremser og dekk, sier Dammen. 

En typisk påpakning mange får er at nødvinduer bak i bussen er tettet igjen av teip og maling. En annen er at seter er montert trafikkfarlig og uten sikkerhetsbelte.

– Noen må tilbake her både tre og fire ganger før bussen blir godkejnt. Men de møter opp hos oss i hopetall for å få kjøretøyet godkjent etter reglene.

En godkjent buss eller bil får en oblat i frontruta. (ANB)

Artikkeltags