Norske banker tar opp kampen mot Facebook og Google

Norske banker tar opp kampen mot giganter som Facebook og Google ved å slå sammen Vipps, BankAxept og BankID.

Norske banker tar opp kampen mot giganter som Facebook og Google ved å slå sammen Vipps, BankAxept og BankID. Foto:

Av

Norske banker ruster seg til konkurransen med Apple, Facebook og Google ved å slå sammen Vipps og to andre selskaper. – Gigantene kommer, advarer DNB-sjefen.

DEL

– Norge har en bankinfrastruktur som vi kan være stolte av. Men den har sovet i 20 år. Norske banker har ikke hatt schwung nok til å utvikle den videre, medgir DNB-sjef Rune Bjerke.

Nå puster nye konkurrenter de norske bankene i nakken, og det er ikke hvem som helst. «Gigantene» kommer med løsninger og teknologi som vil gjøre det enda enklere for folk å betale – i butikken, på nett og via mobil.

– Vi kan ikke fortsette å sove, konstaterer Bjerke. Derfor vil banknæringen slå sammen tre separate selskaper: betalingsappen Vipps, betalingsløsningen BankAxept som nordmenn flest har i bankkortet sitt, og BankID, som sørger for sikker betaling på nettet og også brukes som identifikasjon av det offentlige.

Intensjonsavtalen ble signert rett før midnatt torsdag – naturligvis med BankID og ikke med gammeldags penn og papir. Det er norske banker som eier de tre selskapene. Målet er å få på plass et nytt selskap innen 1. august neste år. Og målet er ikke bare å sikre et godt tilbud til norske kunder. Det er også et mål å ta opp konkurransen internasjonalt, men banktoppene som entusiastisk presenterte nyheten på en pressekonferanse fredag, kunne ikke si når det ville skje.

– Trygt og effektivt

Øyvind Apelland, sjef for BankAxept, slår imidlertid fast at det er tre sterke fagmiljøer som slås sammen.

– Norge er verdensledende på å levere kostnadseffektive betalingsløsninger, mener Apelland, og viser til sikkerhet og lite «nedetid» som viktige fortrinn.

Vipps-sjef Rune Garborg viser til at tilbudet av betalingsmåter har endret seg enormt det siste året. Nå må norske aktører konkurrere med merkevarer som er kjent for gode brukeropplevelser, mener han, men tror det nye selskapet vil kunne levere de beste og tryggeste tjenestene for kundene.

Jan Bjerved i BankID legger ikke skjul på at han mener tillit og sikkerhet blir et viktig konkurransefortrinn for det nye norske selskapet.

Saken fortsetter under bildet.

Rune Bjerke, DNB (t.v.) og Finn Haugan, Sparebank 1 presenterte sammenslåingen fredag.

Rune Bjerke, DNB (t.v.) og Finn Haugan, Sparebank 1 presenterte sammenslåingen fredag. Foto:

– Med alle endringer som kommer blir sikker identitetshåndtering helt avgjørende. Der mener jeg vi har både teknologi og mennesker som har en unik kompetanse, sier han.

DNB-sjefen mener også kundene har mye å glede seg til når det gjelder nye tjenester.

– De skal kunne bruke mobilen på en måte de overhodet ikke har drømt om var mulig. De skal bruke terminaler og nye former for betalingsmetoder. Det kommer til bli nye løsninger for å identifisere seg som er noe helt annet enn det vi har i dag, sier Rune Bjerke.

Må godkjennes

Et steg på veien mot fusjonen er å få den godkjent av konkurransemyndighetene.

– Vi er avhengig av myndighetenes godkjennelse av å slå sammen tre selskaper, men hele rasjonale for å gjøre dette er at vi styrker oss i konkurransen og vi ser det kommer utenlandske aktører inn i alle de nordiske landene, sier konsernsjef i Eika-gruppen Hege Toft Karlsen.

Hun viser til at nye EU-regler som trer i kraft ved nyttår vil endre konkurransesituasjonen. Betalingstjenestedirektivet åpner det norske markedet for flere andre selskaper enn bankene å tilby betalingsløsninger.

Konkurransetilsynet bekrefter at de er informert om fusjonen.

– Vår oppgave er å vurdere om transaksjonen i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese. Dette kan ta opptil 100 dager. (ANB-NTB)

Fakta

  • Bankene i Norge har inngått intensjonsavtale om å videreutvikle sine betalings- og identifiseringsløsninger. Gjennom å slå sammen Vipps, BankAxept og BankID Norge er målet å skape enda bedre kundeopplevelser og stå sterkere i konkurransen mot de globale teknologigigantene.
  • Vipps er i løpet av to år blitt Norges mest populære betalingsapp med cirka 2,7 millioner brukere, om lag 50 000 brukersteder, og en merkevarekjennskap på 100 prosent i den norske befolkningen. I dag kan Vipps brukes til betaling til venner, på nett, fakturabetaling, i butikk og med Vippsnummer for bedrifter. Selskapet eies av 106 norske banker og har 110 banker som distribusjonspartnere. Selskapet ble etablert 1. oktober, har 40 medarbeidere og er lokalisert i Bjørvika.
  • BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge. Åtte av ti kortbetalinger i butikk utføres med et BankAxept-kort og i fjor ble det gjennomført mer enn 1,6 milliarder transaksjoner. Bankene har utstedt mer enn 8 millioner bankkort med BankAxept, og kortene kan brukes hos mer enn 100.000 brukersteder i hele Norge. BankAxept utvikler nye betalingsløsninger og lanserte tidligere i år kontaktløs betaling. Omsetning i år på ca. 300 millioner kroner og selskapet har 50 ansatte. Eies av bankene i Norge.
  • BankID Norge brukes av alle landets banker, offentlige digitale tjenester og stadig flere virksomheter innenfor en rekke bransjer. I dag har 3,7 millioner nordmenn BankID, og over 1 million har også BankID på mobil. Omsetning i år på cirka 130 millioner kroner og med 18 ansatte. Eies av bankene i Norge. (Kilde: Eika Gruppen)

Artikkeltags