Krever nullvisjon for dødsulykker på sjøen

Aps Terje Aasland og Ruth Grung krever at regjeringen legger til grunn at bruk av fritidsbåter ikke skal føre til tap av liv eller varig skadde.

Aps Terje Aasland og Ruth Grung krever at regjeringen legger til grunn at bruk av fritidsbåter ikke skal føre til tap av liv eller varig skadde. Foto:

Regjeringen gjør ikke nok for å redusere antall døde og skadde på sjøen, mener Ap.

DEL

– Det er for mange som omkommer eller blir skadet ved bruk av fritidsbåt, og det har skjedd veldig lite for å forebygge ulykker til sjøs under dagens regjering. Det er helt nødvendig at det gjøres noe nå, sier Aps Terje Aasland og Ruth Grung til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Bruker trafikkvisjon

De to stortingsrepresentantene vil i Stortinget fredag foreslå at regjeringen legger til grunn at bruk av fritidsbåter ikke skal føre til tap av liv eller varig skadde.

– Vi må ha konkrete tiltak for å nå dette målet, og det er viktig å bruke de gode erfaringene som er i det brede samarbeidet om å innfri nullvisjonen for trafikkdrepte, understreker Aasland.

Saken fortsetter under bildet.

325 mennesker har mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i løpet av de siste ti årene.

325 mennesker har mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i løpet av de siste ti årene. Foto:

Verken han eller Grung tror at regjeringens arbeid med å redusere antall døde og skadde på sjøen prioriteres høyt nok, selv om det til høsten kommer en ny stortingsmelding fra Nærings- og fiskeridepartementet om sikkerhet på sjøen. Temaet er forebygging av dødsulykker.

– Vi har forventninger om at den stortingsmeldingen inneholder en nullvisjon, sier Ap-politikerne.

Stabilt dødstall

325 mennesker har mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge i løpet av de siste ti årene. Det døde 107 personer på veiene i 2017. Det er det laveste dødstallet på 70 år.

– Veisektoren har lykkes ved at alle relevante aktører har gått sammen. Resultatet er gradvis reduserte ulykkestall. I fritidsbåt har antallet dødsulykker ligget stabilt på 33 per år i ti år nå, sier Grung.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) skal for første gang granske alle dødsulykker i fritidsbåter. Kartleggingen pågår i hele år, og det vil være tiltak som treffer, ifølge Ap.

Partiet viser til nullvisjonen i den nasjonale tiltaksplanen mot ulykker i trafikken. Også Sjøfartsdirektoratet har tatt til orde for en tilsvarende visjon for å forebygge ulykker med fritidsbåter.

– Nå må regjeringen få dette på plass også i stortingsmeldingen, krever de to Ap-politikerne.

Vi har forventninger om at stortingsmeldingen inneholder en nullvisjon.

Terje Aasland og Ruth Grung, stortingsrepresentanter for Ap

– Vi har ikke tatt stilling til noen enkelttiltak, men målet vårt er en nullvisjon. Regjeringen må gjennom alle mulige tiltak, høre hva de som er opptatt av og bruker sjøen mener om trygghet og sikkerhet og deretter presentere dette for Stortinget, sier Aasland.

Tas på alvor

Høyres Kårstein Eidem Løvaas, som også sitter i næringskomiteen på Stortinget, understreker at regjeringen tar sjøsikkerheten på alvor. Han underbygger det med høstens varslede stortingsmelding.

– Aasland og Grung slår inn åpne dører. Dette er tanker vi også klarer å tenke, men det er hyggelig at Ap også bidrar. Det er helt opplagt at stortingsmeldingen vil inneholde tiltak for å redusere antall døde og skadde på sjøen, sier Løvaas til ANB.

– Mens de rødgrønne kuttet i bevilgningene til Redningsselskapet, gjør vi det motsatte, sier Høyre-politikeren, og viser til at beløpet i revidert statsbudsjett utgjør 103,5 millioner kroner. Det er en økning på 20 millioner kroner fra det opprinnelige budsjettforslaget i fjor.

– Det gjøres mye både fra myndighetene og andre frivillige organisasjoner for å bedre sikkerheten til sjøs. Skjerpede alkoholgrenser og flytevestpåbud er to av tiltakene. Vi er godt i gang og enige om at det er helt nødvendig å få ned ulykkestallet. Hvordan det er jobbet målbevisst med trafikksikkerheten er en god tanke å ta med seg videre, mener han. (ANB)

Artikkeltags